Personuppgifter

Sveland Djurförsäkringars riktlinjer för dataskydd och integritet.

Personuppgifter är sådana uppgifter som direkt eller indirekt kan kopplas till dig som person. Sveland värnar om din personliga integritet och vill att du ska vara trygg i hur vi hanterar dina uppgifter. I dessa riktlinjer förklarar vi hur Sveland som personuppgiftsansvarig behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen.

Du ska veta vilka personuppgifter som vi inhämtar och varför, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har. Informationen gäller dig som är kund hos oss eller som berörs av våra tjänster, besöker våra digitala kanaler eller på annat sätt kommer i kontakt med oss, exempelvis via vår kundservice.

De personuppgifter som vi samlar in är beroende av vilken relation vi har till dig som försäkringskund eller på annat sätt. Vår ambition är att endast behandla personuppgifter som är relevanta och nödvändiga för ett specifikt ändamål.

Har du frågor kring hur vi hanterar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har, är du välkommen att kontakta oss på dataskydd@sveland.se.

  1. Ändamål och rättslig grund för Svelands behandling av personuppgifter

Rådgivning om försäkring

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna lämna råd om försäkringar och tillhörande tjänster samt för att förbereda avtal med dig, exempelvis när du ringer till oss, när du begär offert från oss eller i ett möte om försäkringsrådgivning.

Vi behöver också behandla vissa personuppgifter för att kunna beräkna och lämna dig uppgift om premie för en försäkring. Vi be­handlar även dina personuppgifter för att dokumentera den rådgivning vi ger.

Vår rättsliga grund för ovan behandlingar är att förbereda och fullgöra avtal och fullgöra rättsliga förpliktelser.

Teckna, administrera och fullgöra avtal om försäkring och tillhörande tjänster

När du tecknar en försäkring behöver vi behandla dina personuppgifter för att kunna teckna och sedan fullgöra avtalet. Inför avtalets ingående gör vi en riskbedömning och beräknar ett pris för försäkringen.

När vi har ingått ett avtal behöver vi kunna sända dig försäkringsinformation, information vid förnyelse av försäkringen och i övrigt tillhandhålla dig information om försäkringen. Vi kan även behöva lämna rådgivning och på din begäran ändra omfattning av försäkringen. I de enstaka fall vi misstän­ker oegentligheter har vi också rätt att göra polisanmälan om försäkrings­bedrägeri.

Vår rättsliga grund för ovan behandlingar är att förbereda och fullgöra avtal och fullgöra rättsliga förpliktelser.

Reglering av skadeärenden

Vi behöver behandla dina personuppgifter om du begär ersättning för en skada. I samband med detta kan vi också komma att hantera uppgifter om personer som är drabbade, vållande, vittnen eller på annat sätt relaterade till en skada, hur skadan uppstod och de förhållanden som rådde.

Hanteringen av skadeärenden innefattar att bedöma om din anmälan uppfyller villkoren för att få ersätt­ning under försäkringsavtalet och att förebygga, utreda och avvärja bedrägerier.

Vi använder oss också av ett för försäkringsbranschen gemensamt skadeanmälningsregister (GSR). Detta register innehåller vissa uppgifter om skadan samt uppgift om vem som begärt ersättning och används endast i samband med skadereglering. Det innebär att vi får reda på om du tidigare anmält skada hos annat försäkringsbolag.

Ändamålet med GSR är att tillhandahålla ett underlag till försäkringsföretag för att identifiera oklara försäkringsfall. Därigenom kan vi motverka utbetalning av ersätt­ningar som baseras på oriktiga uppgifter. Uppgifterna kan även användas i avidentifierad form för statistiska ändamål.

Vår rättsliga grund för att hantera försäkringsfall är att förbereda och fullgöra avtal och fullgöra rättsliga förpliktelser.

Följa lagar och regler

För att kunna följa gällande lagar och regler som är tillämpliga på försäk­ringsverksamhet är vi ibland tvungna att behandla vissa personuppgifter.

Exempelvis är vi skyldiga att:

  • Föra ett register över kundklagomål.
  • Registrera inträffade incidenter.

Vår rättsliga grund för dessa behandlingar är att fullgöra rättsliga förplik­telser.

Riktade marknadsföringserbjudanden om försäkringar och tillhörande tjänster.

Vi kan komma att kontakta dig till exempel via telefon, e-post, sms eller post för att erbjuda kompletterande försäkringar och tillhörande tjänster som vi tror kan vara av intresse för dig.

Vi samlar in och analyserar personuppgifter för att skicka försäkringsrelaterad kommunikation och andra meddelanden som vi tror kan vara användbara för dig. De personuppgifter vi använder om dig är huvudsakligen uppgifter som du har lämnat till oss vid tecknandet av försäkringen. Vi kan även inhämta uppgifter från andra källor, till exempel via cookies om du har samtyckt till cookies på vår webbplats.

Om du inte vill ha marknadsföring från oss kan du kontakta vår Kundservice.

I begränsad utsträckning kan vi sända direktmarknadsföring till en person som inte är kund hos oss. Vi hämtar då en adress från allmänt tillgängliga källor där man får hämta uppgifter för direktmarknadsföringsändamål och uppgifterna sparas enbart i tre månader från kampanjtillfället. Om du har bett om att inte bli kontaktad för marknadsföring i publika register så respekteras det. Information kan också komma att inhämtas från en samarbetspartner, där det ingår som en del av avtalet.

Den rättsliga grunden för ovan behandlingar är vårt berättigade intresse.

Utveckla och förbättra våra produkter och tjänster

På Sveland strävar vi ständigt efter att förbättra våra produkter och erbjudanden, förenkla för våra kunder och ha en konkurrenskraftig prissättning. För att åstadkomma det behöver vi göra olika slags analyser och ta fram statistik baserat på kund- och försäkringsdata.

För detta ändamål använder vi uppgifter som vi har internt. Vi använder även uppgifter från användare av Svelands webbplats och uppgifter från omdömen om oss som vi bett våra kunder att lämna.

Den rättsliga grunden för dessa behandlingar är Svelands berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter för att utföra marknads- och kundanalyser för affärsutveckling och för att förbättra vårt produktutbud.

I syfte att utveckla och förbättra vår kundservice kan vi komma att spela in ditt telefonsamtal med oss. Syftet är att förbättra effektivitet, kvalitet och service i våra kundmöten, samt att vid oklarheter i samband med ett försäkrings- eller skadeärende kunna lyssna på vad som sagts i ett telefonsamtal. Ljudfiler sparas i två år från inspelningstillfället, och raderas därefter.

Säkerställa informationssäkerheten i våra IT-system

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna säkerställa skyddet för dina uppgifter i våra system. Det gör vi genom exempelvis test, loggning, säkerhetskopiering och utredning av säkerhetsincidenter. Detta utgör en teknisk och organisatorisk åtgärd för att skydda personuppgifterna enligt dataskyddsförordningen.

  1. Information om vilka personuppgifter och kategorier av personer som Sveland behandlar

Sveland behandlar personuppgifter om dig som försäkringskund för att kunna administrera försäkringsavtalet. Vi kan också komma att behandla personuppgifter om dig även om du inte är en kund. Till exempel av följande skäl;

  • Om du har varit i kontakt med oss,
  • Om du är anknuten till en försäkring som premiebetalare, fullmaktshavare, förmånstagare för skadeersättning, kontaktperson eller i samband med utredning av ett skadeärende.

Personuppgifter som behandlas av Sveland kan delas in i följande kategorier;

  • Identifieringsuppgifter, så som namn och personnummer,
  • Kontaktuppgifter, så som namn, adress, telefonnummer och e-postadress,
  • Betalningsuppgifter, såsom kontouppgifter, uppgift om betalare, aviseringar eller påminnelser.
  • Uppgifter från kommunikation, så som e-post, chatt, meddelanden, IP-adresser, inspelade telefonsamtal, inkomna handlingar och bilder samt statistik kring användning av våra digitala tjänster,
  • Sveland kan också komma att behandla personuppgifter som är att betrakta som känsliga, för att förhindra försäkringsbedrägerier och för att utreda oklara försäkringsfall.
  1. Hur Sveland samlar in personuppgifter

Vi behandlar personuppgifter som du ger till oss via våra kontakt- och informationskanaler. Vi behandlar även personuppgifter som lämnas från externa källor. Det kan exempelvis vara;

  • djursjukhus och kliniker,
  • andra försäkringsbolag,
  • allmänt tillgängliga källor, såsom folkbokföringsregister och kreditupplysningsregister,
  • polisen och andra myndigheter, främst relaterat till utredning av skadeärenden.
  • samarbetspartners i enlighet med avtal med dessa,
  1. Delning av personuppgifter

För att kunna administrera din försäkring och tillhörande tjänster och för att följa lagar och regler, behöver vi kunna dela dina personuppgifter med andra. Vi kan därför komma att dela personuppgifter med;

  • djursjukhus och kliniker i samband med hantering av ett skadeärende,
  • andra försäkringsbolag till exempel i samband med byte av bolag,
  • myndigheter när de har stöd i lag för att hämta uppgifter om dig, eller i de fall vi själva har rätt eller skyldighet att lämna uppgifter
  • GSR AB (gemensamt skaderegister) för att förhindra att flera försäkringsbolag i strid med gällande försäkringsvillkor betalar ut ersättning för samma skada,
  • försäkringsförmedlare och andra som har fullmakt från dig att ta emot information om dig och dina försäkringar,
  • domstolar och försäkringsnämnder i händelse av tvist eller annan prövning,
  • tjänsteleverantörer inom olika områden anlitade av Sveland, exempelvis leverantörer av tjänster inom IT, marknadsföring och kundanalys. Dessa kan komma att behandla personuppgifter för vår räkning och är då så kallade personuppgiftsbiträden till oss.

Personuppgiftsbiträ­den får bara behandla personuppgifter för vår räkning och enligt de villkor och instruktioner som vi anger. Vi ansvarar för och ställer samma sekretess- och säkerhetskrav på våra underleverantörer som när vi själva behandlar dina personuppgifter.

Sveland kommer inte att sälja dina personuppgifter till tredje part.

  1. Automatiserat beslutsfattande vid tecknande av försäkring på webben

När du använder våra webbtjänster för att teckna försäkring räknar vi automatiskt ut ditt pris, i förhållande till risken baserat på våra premietariffer.

Det är viktigt att du lämnar fullständiga och korrekta uppgifter för att din försäkring ska få rätt omfattning och för att du i samband med försäkringsfall ska kunna få korrekt ersättning.

Om du inte vill använda våra webbtjänster kan du alltid ringa in till Svelands Kundservice och få prisuppgifter samt teckna din försäkring i kontakt med en säljare.

  1. Automatiserat beslutsfattande i samband med anmälan och reglering av skada

Vid reglering av en del av våra skadeärenden så kan vi ibland använda oss av ett automatiserat beslut om du ska få ersättning eller inte.

Det automatiserade beslutsfattandet sker utifrån försäkringens villkor och uppgifter som anges i skadeanmälan.

 Om du inte får ersättning får du mer information om varför i samband med skriftligt besked om bedömningen av skadeärendet. Om du inte vill omfattas av ett automatiserat beslut för att hantera din skada kan du skicka in din skadeanmälan till Sveland och få din skada reglerad av en skadehandläggare.

  1. Var behandlar Sveland dina personuppgifter?

Vi strävar efter att dina uppgifter ska behandlas inom EU/EES, men i begränsad utsträckning kan dina uppgifter komma att överföras till av Sveland anlitade leverantörer som befinner sig utanför EU/EES, så kallade tredjeländer.

I de fall överföring av dina uppgifter sker till tredjeland har vi vidtagit åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån för uppgifterna är likvärdig den som finns inom EU/EES.

Vissa länder har så kallad adekvat skyddsnivå. Det innebär att det finns ett beslut från EU-kommissionen om att landet har en tillräckligt hög skyddsnivå. Mer om detta finnas att läsa på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida, imy.se.

För överföring till länder som inte har adekvat skyddsnivå har vi vidtagit kontraktsmässiga åtgärder via avtal, samt tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder.

  • Exempel på kontraktsmässiga åtgärder är att vi har tecknat avtal som innehåller standardavtalsklausuler (SCC) som tagits fram av EU-kommissionen med den som tar emot personuppgifterna. Standardavtalsklausulerna innehåller skyldigheter för oss när vi för över uppgifterna samt för den part som tar emot dem. Klausulerna reglerar också andra frågor kring överföringen, till exempel utövandet av dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen.
  • Exempel på tekniska säkerhetsåtgärder är brandväggar, kryptering och behörighetsstyrning.
  • Exempel på organisatoriska säkerhetsåtgärder är interna regelverk och rutiner som beskriver hur personuppgifter ska hanteras.

Om dina uppgifter överförs till tredjeland och vilka länder det rör sig om kan du få närmare information om via begäran av ett registerutdrag från oss.

  1. Hur länge sparar Sveland dina uppgifter?

Sveland sparar dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt för att uppfylla det syfte och ändamål för vilka uppgifterna samlats in, eller så länge som föreskrivs i tillämpliga lagar och regler. Det innebär att vi kan ha ett behov av att spara personuppgifter även efter det att ett kundförhållande eller försäkringsavtal avslutats.

Nedan följer en beskrivning av specifika lagringstider.

Uppgifter om försäkringsavtal

Vi sparar uppgifter som ingår i försäkringsavtal så länge det är möjligt att göra anspråk på försäkringsersättning, vilket i enlighet med försäkringsvillkoren innebär att dessa uppgifter sparas i 11 år efter att avtalet upphörde. Om det har inträffat en skada under tiden som ett försäkringsanspråk kan göras, behöver vi spara avtalet lika länge som vi sparar skadan.

Uppgifter om försäkringsskador

Vi behöver bevara uppgifter som rör försäkringsskador för att kunna hantera ersättningskrav och för att kunna bedöma risker i vår verksamhet. Gallringstiden är 11 år efter avslutat ärende.

Ekonomiska uppgifter

Vi sparar uppgifter om dina betalningar samt skatteuppgifter i åtta år för att uppfylla lagkrav.

Inspelade samtal

Ljudupptagningar från inspelade samtal sparas i två år efter samtalet. Därefter raderas uppgifterna.

Kundklagomål

Vi sparar uppgifter som ingår i kundklagomål i tre år efter upprättad rapport.

Personuppgifter lämnade med samtycke

Vi sparar personuppgifter du samtyckt till att lämna så länge som du inte tagit tillbaka samtycket, och så länge det finns ett syfte och ändamål med behandlingen av personuppgifterna.

  1. Dina rättigheter

Du har alltid rätt att göra en begäran i enlighet med dina rättigheter i dataskyddsförordningen, och vi prövar alltid huruvida vi kan tillgodose en sådan begäran. I vissa fall dock kan vi komma att neka din begäran eller delar av den om vi till exempel är tvingade enligt lag, eller om det finns risk andra personers rättigheter och friheter som kan komma att kränkas för att tillgodose dina rättigheter. Om vi nekar din begäran har du alltid rätt att klaga på vårt beslut till Integrationsskyddsmyndigheten, IMY.

Det är kostnadsfritt att utöva sina rättigheter enligt dataskyddsförordningen. Skulle dock din begäran framstå som uppenbart ogrundad eller orimlig har vi rätt att påföra en administrativ avgift för att tillmötesgå dig, alternativt neka till din begäran.

Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära:

  • Tillgång till dina personuppgifter som vi behandlar

Du har rätt att begära ett så kallat registerutdrag från oss. Om du gör det kommer du att få ett utdrag över de personuppgifter om dig som du har rätt att få tillgång till, tillsammans med information om hur vi behandlar dem. Ange gärna vilken/vilka behandlingar din begäran gäller.

  • Rättelse av personuppgifter

Om vi har felaktiga personuppgifter om dig har du rätt att begära en rättelse av dem. Du har även rätt att begära att vi kompletterar dina personuppgifter om de är ofullständiga. Vissa uppgifter kan du själv ändra genom inloggning på Mina Sidor på sveland.se.

  • Radering av personuppgifter

Du har rätt att få dina personuppgifter raderade:

  • Om personuppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål som vi har behandlat dem för,
  • Om du tar tillbaka ditt samtycke som du tidigare gett oss och vi inte har någon annan grund för behandlingen,
  • Om du invänder mot en behandling som vi utför med stöd av ett berättigat intresse och vi saknar skäl som väger tyngre än ditt intresse,
  • Om behandlingen sker för direktmarknadsföringsändamål och du invänder mot att dina uppgifter behandlas för det ändamålet,
  • Om vi har behandlat personuppgifterna på ett olagligt sätt,
  • Om radering krävs för att uppfylla en rättslig förpliktelse.

Du har inte rätt till radering om vår behandling är nödvändig för att uppfylla en rättslig förpliktelse eller för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

  • Invända mot vår behandling av dina personuppgifter

Du har rätt att när som helst invända mot behandling av dina personuppgifter som vi använder utifrån vårt berättigade intresse. Efter din invändning får vi bara fortsätta behandla dina uppgifter om vi kan visa på berättigade skäl som väger tyngre än dina intressen eller om vi behöver behandla uppgifterna för efterlevnad av tillämpliga lagar och förordningar.

Du har också rätt att när som helst invända mot behandling av dina personuppgifter som vi använder för direkt marknadsföring. Om du har invänt mot behandling för direkt marknadsföring får vi inte längre behandla dina uppgifter för sådana ändamål.

Du har också rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter som vi använder för statistiska ändamål.

  • Återkalla ett avgivit samtycke

Du har rätt att när som helst ta tillbaka ditt samtycke i de fall vi grundar vår behandling av dina uppgifter på ditt samtycke.

  • Rätt till begränsning

Du har rätt att kräva att vi begränsar vår behandling av dina uppgifter:

  • Om du säger att dina personuppgifter inte stämmer kan du begära att vi begränsar vår behandling under tiden som vi kontrollerar om uppgifterna är korrekta.
  • Om behandlingen är olaglig men du inte vill att uppgifterna raderas utan i stället begär att vi begränsar användningen av dem.
  • Om vi inte längre behöver personuppgifterna för ändamålen med behandlingen men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara ett rättsligt anspråk.
  • Om du har invänt mot en behandling som vi utför med stöd av ett berättigat intresse kan du begära att vi begränsar vår behandling under tiden som vi arbetar med att kontrollera om vårt berättigade intresse väger tyngre än ditt berättigade intresse.

De uppgifter som omfattas av en begränsning får vi – utöver att lagra dem – endast behandla för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, för att skydda någon annans rättigheter eller med stöd av ditt samtycke.

  • Dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som du gett oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format förutsatt att behandlingen grundar sig på samtycke eller fullgörande av avtal och att den sker automatiserat. Du har även rätt att få uppgifterna överförda direkt till en annan personuppgiftsansvarig om det är tekniskt möjligt.

  • Rätt att klaga

Om du är missnöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter är du välkommen att använda kontaktuppgifterna längre ner på sidan för att berätta för oss vad du är missnöjd med.

Du har också rätt att klaga på vår behandling av dina personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Om du bor eller arbetar i ett annat land än Sverige kan du vända dig till tillsynsmyndigheten i det landet.

  1. Skaderegistrering - gemensamt skaderegister

Sveland använder sig av ett för försäkringsbranschen gemensamt skade-anmälningsregister (GSR). Detta register innehåller vissa uppgifter om skadan samt uppgift om vem som begärt ersättning. Det innebär att bolaget får reda på om du tidigare anmält någon skada hos annat försäkringsföretag, tjänstepensionsföretag eller myndighet som handlägger likartade ersättningsanspråk. 

Ändamålet med GSR är att till försäkringsföretag, tjänstepensionsföretag och myndigheter som handlägger likartade ersättningsanspråk tillhandahålla ett underlag för att identifiera oklara försäkringsfall och ersättningsanspråk. Därigenom kan företag och myndigheter motverka utbetalning av ersättningar som baseras på oriktiga uppgifter liksom felaktig utbetalning från flera försäkringar för samma skada. Uppgifterna kan även användas i avidentifierad eller pseudonymiserad form för statistiska ändamål och analyser på aggregerad nivå.

Personuppgiftsansvarig för GSR är Skadeanmälningsregister (GSR) AB,
Box 24171, 104 51 Stockholm. Se www.gsr.se för mer information om den behandling av uppgifter som förekommer i registret.

  1. Information om personuppgiftsbehandling - Visselblåsningsfunktion 

Nedan följer information om den personuppgiftsbehandling som sker i samband med vår hantering av visselblåsningsärenden samt dina rättigheter som registrerad. 

Ändamål med behandlingen och laglig grund 
Ändamålet med behandlingen är att kunna uppfylla de lagkrav som ställs på Sveland för att tillhandahålla rapportering av missförhållanden (visselblåsning), och genomföra den utredning som ärendena kräver. Ändamålet är också att behandla personuppgifter där det är nödvändigt i samband med uppföljningsärenden. Detta innebär att vi kan behöva behandla personuppgifter för att: 

  • Hantera rapporterade visselblåsningsärenden, 
  • Tillvarata bolagets rättigheter och skyldigheter utifrån de oegentligheter som framkommer i visselblåsningsärenden, 
  • Uppfylla de lagkrav som ställs på Sveland. 

Den lagliga grunden för behandling av personuppgifter i samband med visselblåsningsärenden är som utgångspunkt rättslig förpliktelse enligt 5 kap. 2 § i lag om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. 

Den lagliga grunden för behandling av personuppgifter i samband med uppföljning av visselblåsningsärenden och andra åtgärder som vidtas med anledning av ett inrapporterat ärende är fullgörande av rättslig förpliktelse, eller Svelands berättigade intresse i att tillvarata sina rättigheter utifrån misstänkta eller konstaterade oegentligheter. 

Kategorier av registrerade 
I samband med hantering av visselblåsningsärenden kan behandling av personuppgifter ske avseende följande kategorier av registrerade: 

  • Den som rapporterar ett ärende, om hen inte väljer att vara anonym, 
  • Den eller de som förekommer i en rapportering,  
  • Den som har en administrativ roll att behandla och utreda rapporterade ärenden. 

Utlämnande av uppgifter och personuppgiftsbiträden 
Uppgifterna kan komma att lämnas ut till myndigheter, t.ex. polismyndighet i de fall visselblåsningsärenden leder till polisanmälan. 

Behandling i samband med visselblåsningsärenden sker också hos personuppgiftsbiträde. Denne får enbart agera enligt Svelands instruktioner, vilket regleras i biträdesavtal. 

Överföringar till tredje land 
Vi strävar efter att inte överföra uppgifter till ett land eller bolag placerat utanför EU/EES. All lagring av personuppgifter som avser innehållet i visselblåsningsärenden sker inom EU/EES på servrar som ägs av bolag inom Sverige.  

Inloggningsadministrationen vid rapportering och utredning sker genom active directory, Microsoft Azure. Lagringen sker inom EU/EES men eftersom leverantören är amerikansk finns det en risk att inloggningsrelaterade personuppgifter kan komma att göras tillgängliga för amerikanska myndigheter. Det kan ha en negativ påverkan på integritetsskyddet eftersom amerikanska myndigheter inte är bundna till att följa GDPR. För det fall en överföring till tredje land sker finns det standardavtalsklausuler som skyddsåtgärd.  

Lagring och gallring 
De personuppgifter som förekommer i ett visselblåsningsärende kommer sparas i två år från det att ärenden avslutats.  

De personuppgifter som förekommer för att hantera administration och behörighet sparas så länge behörigheten gäller. 

Om ett ärende kräver fortsatt utredning internt kommer vi att fortsätta behandla nödvändiga personuppgifter så länge ärendet kräver det.  

När lagringstiden löper ut gallras samtliga personuppgifter.  

Dina rättigheter som registrerad 
När vi samlar in och behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter. Dessa kan du läsa mer om under punkten för dina rättigheter. 

Observera att dina rättigheter enligt ovan kan påverkas av den tystnadsplikt som gäller för visselblåsningsrelaterade uppgifter samt för de fall ett röjande gör att utredningen försvåras. Möjligheten att utöva dina rättigheter kommer att bedömas utifrån bland annat den rättsliga grunden och ändamålet för aktuell behandling.  

Säkerhet 
Sveland och det anlitade personuppgiftsbiträdet vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska informationssäkerhetsåtgärder för att förhindra och begränsa risker som är förknippade med att utge personuppgifter såsom obehörig åtkomst, avslöjande, missbruk, förändringar och förstörelse. Endast ett fåtal behöriga personer bundna av sekretess har tillgång till identifierbara personuppgifter. 

  1. Kontakt

Har du några frågor om dessa riktlinjer för personuppgiftsbehandling, vår faktiska behandling av dina personuppgifter eller vill utnyttja någon av dina rättigheter som finns beskrivna här ovan så är du välkommen att kontakta oss.

Du kan kontakta oss antingen per post genom att skicka till Sveland Djurförsäkringar, Box 199, 221 00 Lund, eller genom att kontakta oss på dataskydd@sveland.se.

För andra frågor som berör vårt arbete med dataskydd kan du kontakta vårt dataskyddsombud på dataskydd@sveland.se.

Om du vill kontakta Integrationsskyddsmyndigheten (IMY) för att framföra klagomål eller om du inte är nöjd med ett beslut som gäller utövandet av dina rättigheter vänligen kontakta IMY.

Du kan kontakta IMY per e-post till imy@imy.se eller med brev till IMY, Box 8114, 104 20 Stockholm.

Mer information hittar du på www.imy.se.