Betalning
Vi har många alternativ för hur du kan betala din försäkring. För att ändra valt betalningsalternativ är du välkommen att kontakta oss på 046-276 92 00 eller via vår chatt. Du kan anmäla dig digitalt till autogiro här på hemsidan.
Allmän betalningsinformation:
Swedbank
IBAN: SE58 8000 0831 3950 3103 1916
SWIFT/BIC: SWEDSESS
Mer information
Här har vi samlat all information som rör betalning av din försäkring. Har du frågor är du varmt välkommen att titta i "Frågor och svar" längre ner på denna sida eller kontakta oss.Anmäl autogiro
Klicka här för att anmäla dig till autogiro digitalt
Betala din försäkring via autogiro – anmäl snabbast via din internetbank
På din banks webbplats finns mer information om hur du går tillväga. Kom ihåg att ange vilket betalningsintervall du vill ha, annars väljs månadsvis betalning automatiskt.
Du kan även skicka en anmälan via anmälningsformuläret nedan. Du behöver då ha tillgång till BankID.
Betala hela försäkringskostnaden på en gång eller dela upp den
Du kan antingen välja att betala din försäkring via autogiro en gång om året eller att dela upp den. Om du väljer att betala per månad, kvartal eller halvår tillkommer en avgift.
Avgiften är:
- 2 % av försäkringskostnaden vid halvårsvis betalning
- 2,5 % av försäkringskostnaden vid kvartalsvis betalning
- 3 % av försäkringskostnaden vid månadsvis betalning
Dragningen sker den 28:e varje månad, är det helg eller röd dag dras det natten till nästkommande vardag. Detta datum går inte att ändra.
Observera - högre dragning första månaden
Vid den första betalningen via autogiro kan det dras pengar för mer än en månad. Det beror på att försäkringen betalas i förskott och att det kan ta tid efter att försäkringen tecknats innan medgivandet för autogiro har kommit in till oss och blivit godkänt. Anmäl därför autogiro så snart som möjligt och var beredd på en högre dragning den första gången.
Exempel: Försäkringen tecknas den 1 mars. Första dragningen görs den 28 mars, och då dras premie för perioden 1 mars t.o.m. 30 april vilket resulterar i två månaders premie.
Om du inte har internetbank eller BankID
Vänligen kontakta oss på 046-276 92 00.
För att kunna läsa villkor och krav för autogiro krävs det att du har gratisprogrammet Adobe Reader installerat. Adobe Reader hittar du gratis här.
Våra olika betalningsalternativ
Faktura
När du betalar med faktura får du fakturor, försäkringsbrev och information om din försäkring hem i brevlådan. Vi har ingen fakturaavgift, men en avbetalningsavgift tillkommer om du väljer att dela upp din betalning.
Om du är ansluten till Kivra får du istället faktura och försäkringsbrev till din digitala brevlåda. Läs mer om hur det fungerar här.
E-faktura – all information direkt till din bank
När du betalar med e-faktura får du fakturor, försäkringsbrev och information om din försäkring direkt till din internetbank. Det är en tjänst som är snabb, enkel och miljövänlig. Dessutom kan du betala din faktura oavsett var du är bara du har tillgång till din internetbank. Vi har ingen fakturaavgift, men en avbetalningsavgift tillkommer om du väljer att dela upp din betalning.
Du väljer när du tecknar försäkringen om du vill betala helårs-, halvårs- eller kvartalsvis. Om du i dagsläget har autogiro och vill övergå till e-faktura måste du kontakta oss.
Du kan även få din autogirosammanställning via e-faktura, men vi kan i dagsläget inte erbjuda betalning via e-faktura månadsvis, utan endast via autogiro.
Fakturan kommer till din internetbank färdigifylld med belopp, OCR-nummer och betalningsdag så det enda du behöver göra är att kontrollera och godkänna betalningen. Din faktura och ditt försäkringsbrev finns sparade mellan 13 och 18 månader hos din internetbank beroende på bank. Om en påminnelse skulle behövas skickas ut får du den via posten.
De flesta banker är anslutna och erbjuder betalning via e-faktura.
Så här anmäler du dig
• Logga in på din internetbank
• Välj Betala och E-faktura
• Välj Anmäl e-faktura
• Sök fram Sveland Djurförsäkringar och välj Anmäl
• Godkänn och skicka in din anmälan
Tänk på att sättet du anmäler e-faktura på kan skilja sig åt mellan olika banker, ovan är ett exempel på hur det kan gå till.
Vänd dig i första hand till din bank vid problem med e-faktura.
Att komma ihåg!
Tänk på att du inte får ditt försäkringsbrev hemskickat när du väljer att ha e-faktura. Spara därför gärna försäkringsbrevet på din dator eller skriv ut det så att du har det sparat. Det är bra att ha med sig försäkringsbrevet vid veterinärbesöket. Du hittar även ditt försäkringsbrev på Mina sidor på Sveland Djurförsäkringars hemsida.
Autogiro - automatisk betalning
Du kan betala din försäkring via autogiro antingen helårs-, halvårs-, kvartals- eller månadsvis.
Dragningen sker den 28:e varje månad, är det helg eller röd dag dras det nästkommande vardag. Läs mer här.
Digital post via Kivra
Du kan få dina försäkringsbrev och annan post digitalt via Kivra. Det är kostnadsfritt, säkrare och dessutom bra för miljön. Läs mer om Kivra här.
Få digital post via Kivra
Du kan få dina försäkringsbrev och annan post digitalt via Kivra. Hos Kivra kan du enkelt och kostnadsfritt ha en digital brevlåda.
Om du redan använder Kivra så kommer du automatiskt få det mesta av din post från oss dit istället för hem i brevlådan. En del handlingar kommer vi dock att fortsätta att skicka med posten.
Om du vill anmäla dig till Kivra så gör du det enklast på Kivras hemsida.
Fördelar med en digital brevlåda
Med en digital brevlåda har du tillgång till dina försäkringsbrev och andra viktiga dokument var du än befinner dig. Det är kostnadsfritt, säkrare och dessutom bra för miljön.
Gör så här om du har Kivra, men av någon anledning vill fortsätta att få dina försäkringsbrev på posten:
Du kan enkelt logga in på Kivra med ditt lösenord eller Mobilt BankID och ställa in vilka företag du inte vill ha digital post från.
- Logga in på www.kivra.com eller i Kivras app.
- Klicka på Meny - Inställningar
- Välj Avsändare
- Klicka på Sveland Djurförsäkringar
- Bocka ur rutan bredvid Digital post från Kivra
Skulle du ångra dig är det bara att bocka i rutan igen.
Information om utbetalningsavier och kontoregister
När vi ska göra utbetalningar till dig vill vi helst göra det direkt till ett gällande bankkonto eller bankgiro/plusgiro som tillhör dig.
Var därför noga med att meddela oss korrekta uppgifter för utbetalning i samband med skadereglering och/eller när en försäkring avslutas av en anledning som gör att en premieåterbetalning skapas.
Om vi inte har korrekta utbetalningsuppgifter till dig riskerar du att få en utbetalningsavi som skickas med post till dig vilket är både kostsamt för dig och onödigt ur en miljösynpunkt. Förhindra detta genom att anmäla ditt konto till kontoregistret via länken nedan.
Anmäl konto till kontoregistret (via internetbanken)
Om du anmäler ditt konto till kontoregistret kommer pengarna att sättas in på ditt konto även om du inte lämnar ut dina kontouppgifter varje gång. Observera, du behöver inte vara kund i Sparbanken Skåne/Swedbank för att kunna använda tjänsten.
Lös in avi online (via internetbanken)
Om du får en utbetalningsavi i posten och inte vill lösa in den manuellt så går det numera i de allra flesta fall att göra det digitalt via Sparbanken Skånes/Swedbanks hemsida. Du behöver inte vara kund i banken för att använda tjänsten.
Här hittar du information om både kontoregister och inlösning av avi.