Här hittar du svaren på vanliga frågor. Om du inte hittar ett svar på din fråga eller
vill ha mer information om din försäkring är du välkommen att kontakta vår kundservice på 046-276 92 00 eller via vår chatt.
Betalning
-
Hur gör jag för att betala min försäkring via autogiro?
Det snabbaste och smidigaste sättet att anmäla autogiro är att göra det via din internetbank. På din banks hemsida finns mer information om hur du går tillväga.
Du kan även anmäla dig via anmälningsformuläret på vår hemsida.
Läs mer och anmäl autogiro här
-
Vilket datum drar ni pengar från mitt konto?
Om du har autogiro dras pengarna den 28:e varje månad från ditt bankkonto. Är den 28:e en helg eller röd dag görs dragningen nästa vardag. Detta datum går inte att justera.
-
Kan jag dela upp min betalning?
- 2 procent för halvår
- 2,5 procent för kvartal
- 3 procent för månad
Du kan dela upp din betalning på halvår, kvartal och månad. Betalningen kan ske via pappersfaktura, autogiro eller e-faktura.
Vill du dela upp betalningen, kontakta oss på 046-276 92 00 eller via vår chatt.
Kostnad för avbetalning
Väljer du att dela upp betalningen tillkommer en avbetalningsavgift på helårsbeloppet:Regler vid månadsbetalning
Avbetalning månadsvis kan enbart ske via autogiro. För att du ska kunna betala försäkringen månadsvis måste den överstiga en kostnad på 1 200 kr per år. -
Varför är min månadskostnad så hög vid första autogirodragningen?
Vid den första betalningen via autogiro kan det dras pengar för mer än en månad. Det beror på att försäkringen betalas i förskott och att det kan ta tid efter att försäkringen tecknats innan medgivandet för autogiro har kommit fram till oss.
Skicka därför in medgivandet så snart som möjligt och var beredd på en högre dragning den första gången.
Exempel: Försäkringen tecknas den 1 januari, första dragningen görs den 28 januari. Då dras pengar för tiden 1 januari-28 februari, vilket resulterar i två månaders försäkringskostnad.
-
Jag har avslutat försäkringen, varför dras pengar från mitt konto?
Om du säger upp din försäkring i samband med den 28:e i månaden kan dragningen redan hunnit skickats till banken. Vi har då inte möjlighet att stoppa autogirodragningen, men betalar tillbaka pengarna inom några dagar till dig.
Har du några frågor eller saknar din betalning är du välkommen att kontakta oss på 046-276 92 00 eller via vår chatt.
-
Varför har försäkringens pris blivit högre?
- För äldre hundar, katter och hästar är skadekostnaderna högre, därför stiger kostnaden för försäkringen vid vissa åldrar.
- Olika raser drabbas olika mycket av skador och sjukdomar. Därför är de indelade i olika premiegrupper. Ibland flyttar vi en ras till en lägre eller högre premiegrupp om vi ser att statistiken ändrar sig. Då ändrar sig försäkringens pris.
- Vid skadefrihet får du bonusrabatt på försäkringen. Om du har en skada försvinner den bonusen och då går priset upp till den vanliga nivån. För försäkringar som nytecknats från och med den 1 mars 2024, ges ingen bonus för skadefrihet.
Din försäkringskostnad kan ha stigit av olika anledningar. Några exempel på vanliga orsaker är:
Vill du veta mer exakt varför ditt pris har stigit, finns en del information i förnyelseinformationen som du får med ditt försäkringsbrev. Du kan även kontakta vår kundservice på 046-276 92 00 eller via vår chatt.
-
Kan jag få mina försäkringsbrev digitalt?
Du kan få dina försäkringsbrev och annan post från Sveland Djurförsäkringar digitalt. Vi samarbetar med Kivra där du enkelt och kostnadsfritt kan ha en digital brevlåda.
Använder du redan Kivra?
Om du redan använder Kivra kommer du automatiskt få det mesta av din post från oss dit istället för hem i brevlådan. En del handlingar kommer vi dock att fortsätta att skicka med posten.
Om du vill anmäla dig till Kivra så gör du det enklast på Kivras webbplats.
-
Jag har fått en premiehöjning, varför är den så hög?
Tyvärr måste kostnaden för din försäkring justeras emellanåt. Orsaken till detta beror på ett antal olika anledningar.
De senaste åren har vi inte behövt göra några generella ökningar, men på grund av ökade priser inom veterinärvården och ökad frekvens av veterinärbesök måste vi nu justera våra premier för veterinärvårdsförsäkringen.
Vi strävar efter att alla djur ska ha en rättvis premie utifrån risken som djuret utgör. Äldre djur får tyvärr fler skador och därför har vi ålderstillägg för hundar, katter och hästar.
Om försäkringen används under året genom en ersättning för en skada så förloras bonusrabatten för skadefria år. Från och med den 1 mars 2024, ges ingen bonus för skadefrihet.
Sveland Djurförsäkringar ett ömsesidigt försäkringsbolag som ägs av dig och våra andra kunder. Det innebär bland annat att vi inte har någon utomstående som kräver utdelning. Pengarna vi får in går till att hjälpa de djur som behöver det.
Tänk på att du alltid kan påverka din premie genom att göra förändringar i självrisken, maxersättningen och livvärdet. Om du vill veta mer eller om du vill göra ändringar i ditt försäkringsskydd är du varmt välkommen att kontakta oss.
-
Jag har fått en utbetalningsavi – kan jag lösa in den digitalt?
- Privatperson som är över 18 år
- Ditt personnummer måste vara tryckt på avin
- Kunna legitimera dig med BankID eller säkerhetsdosa
Ja, det kan du göra. Du behöver inte vara kund hos Sparbanken Skåne/Swedbank för att använda tjänsten.
Följande kriterier måste dock vara uppfyllda:
-
Kan jag anmäla mitt kontonummer till ett kontoregister?
Ja, om du inte vill meddela ditt kontonummer till oss kan du ansluta dig till ett kontoregister i banken. Då hamnar dina pengar rätt även om du inte lämnar ut dina kontouppgifter varje gång. Observera, du behöver inte vara kund i Sparbanken Skåne/Swedbank för att kunna utnyttja tjänsten. Här anmäler du konto till kontoregistret.
Skador
-
Hur gör jag en skadeanmälan när mitt djur fått veterinärvård?
- Logga in på Mina sidor och tryck på Anmäl skada
- Välj vilket djur skadan gäller och fyll i uppgifterna
- Ladda upp bild på kvitton/kostnadsspecifikation och eventuell remiss eller övriga nödvändiga dokument
- Skicka in
Du som privatkund gör detta enklast via Mina sidor.
Så här anmäler du en skada på Mina sidor:
Företagskunder behöver fylla i formuläret på Anmäl skada och skicka in tillsammans med kostnadsspecifikationerna från veterinären. Detta kan även privatkunder göra.
Var noga med att kontrollera så att djurets namn syns på kvitton och underlag. Kostnader, diagnos och besöksdatum ska tydligt framgå på kostnadsspecifikationen. Det lilla babs-kvittot behöver inte vara med.
Om du fotograferar kostnadsspecifikationen är det viktigt att texten går att läsa.
Besked om ersättning skickas till dig när skadan är reglerad.
Skicka via post
Det går att posta dina kostnadsspecifikationer till:Sveland Djurförsäkringar
Box 199
221 00 LundDu måste uppge djurets försäkringsnummer och ange vilket konto du önskar ersättning till, kontonummer och clearingnummer.
Försäkringsnummer
Ditt djurs försäkringsnummer hittar du på ditt försäkringsbrev eller på Mina sidor.
-
Mitt djur har avlidit, hur gör jag med försäkring/liversättning?
Vi beklagar bortgången av ditt djur och känner djupt med dig. Anmäl alltid till oss att ditt djur inte längre finns så att vi kan avsluta din försäkring och betala tillbaka pengarna för återstående försäkringsperiod som du betalat för.
För djur utan livförsäkring
Om ditt djur inte har någon livförsäkring behöver du bara kontakta oss på 046-276 92 00 eller via vår chatt och meddela oss att ditt djur har dött.För djur med livförsäkring
Om ditt djur har en livförsäkring behöver du och din veterinär fylla i livskadeanmälan. Om du inte varit i kontakt med en veterinär behöver även två opartiska personer skriva under anmälan.Skicka in livskadeanmälan via vårt formulär eller via mina sidor.
Du kan även skicka den med post till:
Sveland Djurförsäkringar
Box 199
221 00 LundBlanketter för livskadeanmälan finns att ladda ner under fliken Avlivning/dödsfall på Anmäl skada.
-
Jag har kvitton från olika veterinärbesök, hur gör jag en skadeanmälan?
Du kan skicka in alla dina kvitton samtidigt.
Du som privatkund gör detta enklast via Mina sidor.
Företagskunder behöver fylla i formuläret på Anmäl skada och skicka in tillsammans med kostnadsspecifikationerna från veterinären. Detta kan även privatkunder göra.
Var noga med att kontrollera så att djurets namn syns på kvitton och underlag. Kostnader, diagnos och besöksdatum ska tydligt framgå på kostnadsspecifikationen. Det lilla babs-kvittot behöver inte vara med.
Om du fotograferar kostnadsspecifikationen är det viktigt att texten går att läsa.
Besked om ersättning skickas till dig när skadan är reglerad.
Skicka via post
Det går att posta din skadeanmälan till:Sveland Djurförsäkringar
Box 199
221 00 Lund -
Hur lång är min självriskperiod?
- Häst: Maximal, Special, Islandshäst, Avel, Travhäst Tävling, samt Favorit som ännu inte förnyats under 2024 (150 dagars självriskperiod)
- Hund: Maximal, Jakthund, Special, samt Favorit och Kennel som ännu inte förnyats under 2024 (125 dagars självriskperiod)
- Katt: Maximal, samt Favorit och Katteri som ännu inte förnyats under 2024 (125 dagars självriskperiod)
- Smådjur: Smådjur, fågel och minigris som ännu inte förnyats under 2024 (90 dagars självriskperiod).
Alla våra försäkringar har en självriskperiod på 180 dagar. Undantag gäller dock för de försäkringar som inte längre går att nyteckna och för de försäkringar som ännu inte har förnyats sedan mars 2024.
Självriskperioden startar vid det första behandlingstillfället hos veterinären. Du betalar då en fast självrisk och en rörlig självrisk samt de kostnader som inte ersätts av försäkringen.
Du betalar bara den fasta självrisken en gång inom självriskperioden, även om du besöker veterinären flera gånger inom perioden för olika skador. Den rörliga självrisken betalar du vid varje besök.
-
Hur långt tillbaka i tiden kan jag begära ersättning för enskilda fall?
Du har upp till tio år på dig att skicka in en skadeanmälan efter att skadan har skett.
-
Hur fungerar direktreglering?
Vid direktreglering ansöker veterinärkliniken om ersättning i ditt ställe. Om ansökan godkänns av oss betalar du bara självrisken till kliniken. Vi betalar resten av kostnaden direkt till veterinären.
Läs mer om direktreglering här: Direktreglering | Sveland Djurförsäkringar
Vi erbjuder direktreglering dessa tider:
Sällskapsdjur: 08-17 mån-fre
Häst: 09-17 mån-freNekad direktreglering?
Direktregleringen kan nekas om djuret exempelvis är nyförsäkrat eller om vi behöver ytterligare uppgifter för att kunna reglera. Då får du betala besöket och därefter skicka in veterinärvårdskvittot tillsammans med skadeanmälan till oss. -
Jag behöver komplettera mitt skadeärende, hur gör jag det?
Komplettering till tidigare inskickad skadeanmälan görs genom att fylla i en ny skadeanmälan.
Skadeanmälan gör du som privatkund enklast via Mina sidor, alternativt genom att fylla i formuläret här på vår hemsida. Du som företagskund behöver använda formuläret.
Mina sidor
-
Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag?
Lösenordet står på ditt senaste försäkringsbrev. Du kan även få ditt lösenord skickat till din e-postadress, om du har den registrerad hos oss. Klicka här och skriv in ditt personnummer.
Får du inget mail kan det vara så att mailet hamnat bland skräpposten i din mailbox, så börja med att titta där.
Om mailet inte ligger i skräpposten så kan det ha blivit något fel när din e-post registrerades hos oss. Beskriv ditt problem, kontakta oss via chatten och ange ditt person- eller kundnummer. Det kan ta upp till 24 h innan e-postadressen ändras. Vi kan tyvärr inte ändra din e-postadress under helgdagar.
Du kan även kontakta oss på 046-276 92 00 för att få hjälp. På kvällar och helger kan du ringa någon av våra kunniga ombud för att få hjälp.
Du kan också logga in på Mina sidor med BankID. Observera! Har du en gång loggat in på Mina sidor med BankID, är det därefter inte längre möjligt att logga in med användarnamn och lösenord.
-
Kan jag byta lösenord på Mina sidor?
- Klicka på länken "Glöm lösenord?" på Mina sidor.
- Skriv in ditt personnummer (ååååmmddxxxx)
- Klicka på "Skicka".
- Gå till din e-post och kopiera lösenordet i mejlet.
- Logga in på Mina sidor.
Nej, du inte kan byta inloggningskoden på Mina sidor.
Men du kan få ett lösenord skickat till din mejl:
Kontakta oss på 046-276 92 00 eller via vår chatt om du inte får något mejl. På kvällar och helger kan du ringa något av våra kunniga ombud för att få hjälp.
-
Mitt konto har blivit låst på Mina sidor, hur gör jag?
- Klicka på länken "Glöm lösenord?" på Mina sidor.
- Skriv i ditt personnummer (ååååmmddxxxx)
- Klicka på "Skicka"
- Gå till din e-post och kopiera lösenordet i mejlet.
- Logga in på Mina sidor.
Gör så här om du råkat låsa ditt konto:
Kontakta oss på 046-276 92 00 eller via vår chatt om du inte får något mail. På kvällar och helger kan du ringa någon av våra kunniga ombud för att få hjälp.
-
Jag får inget mejl med lösenordet till Mina sidor, hur gör jag?
Det kan vara så att mejlet hamnat bland skräpposten i din mailbox, så börja med att titta där.
Om mejlet inte ligger i skräpposten kan det ha blivit något fel när din e-postadress registrerades hos oss. Beskriv ditt problem i vår chatt och ange ditt person- eller kundnummer. Det kan ta upp till 24 h innan e-postadressen ändras. Vi kan tyvärr inte ändra din e-postadress under helgdagar.
Du kan även kontakta oss på 046-276 92 00 för att få hjälp. På kvällar och helger kan du ringa någon av våra kunniga ombud för att få hjälp.
Lösenordet står även på ditt senaste försäkringsbrev.
-
Vad kan jag göra på Mina sidor?
På Mina sidor kan du se information om din försäkring, så som omfattning, försäkringsnummer, försäkringsperiod, tilläggsförsäkringar, villkor och utbetalda skadeärenden. Du kan även ändra din kontaktinformation. Privatkunder kan också göra skadeanmälan på Mina sidor.
Enbart försäkringar som är betalda visas på Mina sidor.
Om du vill ha mer information, göra ändringar eller avsluta din försäkring så kan du kontakta oss på 046-276 92 00, via vår chatt eller via fliken "kontakta oss" på hemsidan.
-
Vad är mitt användarnamn till Mina sidor?
Ditt användarnamn är ditt personnummer och det skrivs som ååååmmddxxxx.
Det kan även vara ditt organisationsnummer.
-
Hur lång tid tar det innan en nytecknad försäkring syns på Mina sidor?
Normal handläggningstid är 1-3 dagar beroende på om försäkringen kräver manuell hantering efter tecknandet, detta gäller framför allt försäkringar tecknade via hemsida eller ombud.
Försäkringen gäller dock från avtalad dag även om den inte visas på Mina sidor.
-
Kan jag logga in på Mina sidor med BankID?
Ja, det kan du göra. Observera! Har du en gång loggat in på Mina sidor med BankID, är det därefter inte längre möjligt att logga in med användarnamn och lösenord.
Försäkringsfrågor
-
När kan jag försäkra mitt djur?
- Hund - kan försäkras individuellt från sex veckors ålder. Försäkra innan fyra månaders ålder för skydd för dolda fel och led- och skelettsjukdomar, då får valpen även ett förmånligt pris (gäller Sveland Hundförsäkring och Sveland Uppfödarförsäkring).
- Katt - kan försäkras individuellt från sex veckors ålder. Försäkra innan fem månaders ålder för skydd för dolda fel, då får kattungen även ett förmånligt pris (gäller Sveland Kattförsäkring och Sveland Uppfödarförsäkring).
- Häst- kan försäkras individuellt från två dygns ålder. Försäkra innan 30 dagars ålder för skydd för dolda fel samt osteochondros och benbroskfragment, då får fölet även ett förmånligt pris (gäller Sveland Hästförsäkring).
- Smådjur - kanin, marsvin, hamster, chinchilla, råtta, degu, flygpungekorre och gerbil kan försäkras från fyra veckors ålder.
- Fågel - burfågel och papegoja kan försäkras från två månaders ålder.
- Minigris - kan försäkras från två månaders ålder.
- Getdjur - sällskapsget och sällskapsfår kan försäkras från två månaders ålder.
Det tryggaste är att försäkra ditt djur så att försäkringen gäller direkt från att du hämtar det hos uppfödaren eller säljaren.
Du kan välja startdatum för försäkringen när du tecknar på vår hemsida eller prata med våra försäkringsrådgivare, ring 046-276 92 00.
För ett så omfattande skydd som möjligt finns vissa åldersgränser som påverkar försäkringen:
Se alltid till att få ett veterinärintyg som inte är äldre än sju dagar när du hämtar djuret.
-
Jag ska sälja mitt djur, kan de nya ägarna ta över försäkringen?
Det är inget problem för köparen att ta över skyddet av ditt djurs försäkring vid ett ägarbyte. Om du vill att djuret ska ha kvar skyddet av den tidigare försäkringen vid en nyteckning på den nya ägaren, behöver du som säljare lämna en fullmakt till oss.
Du kan med fördel lämna din fullmakt genom att logga in på Mina Sidor med BankID och sedan trycka på ”Lämna Fullmakt”. Du kan också använda dig av en blankett som du hittar här. Information som du måste lämna till oss är vilket försäkringsnummer det gäller, vem som ska få information om din försäkring (namn och personnummer) samt vilken typ av information du vill ge ut (försäkringens innehåll, premieinbetalningar, skadehistorik och om det finns några undantag (reservationer).
Efter att fullmakten kommit in kan köparen kontakta vår kundservice på 046-276 92 00 eller ett av våra försäkringsombud. Hen behöver då ha försäkringsnumret tillgängligt så att vi kan se försäkringen.
En av våra försäkringsrådgivare kommer att gå igenom den befintliga försäkringen och i samband med nyteckningen göra eventuella ändringar enligt den nya ägarens önskemål.
Försäkringen avslutas därefter och vi betalar ut premien för den resterande försäkringsperioden till dig som säljare.
Om köparen inte vill ta över skyddet av försäkringen, avslutar vi försäkringen från det datum djuret flyttat.
-
När kan jag avsluta min försäkring och hur gör jag?
- du säljer djuret.
- om ditt djur avlider.
En försäkring tecknas för ett år i taget och kan sägas upp när den perioden är slut. Inför att försäkringen förnyas får du ett försäkringsbrev med information om eventuella förändringar i skyddet.
Om du inte meddelar oss att du vill avsluta försäkringen förnyas den automatiskt. Det är för att du inte ska riskera att stå utan försäkringsskydd eller få avbrott vilket kan påverka omfattningen.
Du kan även säga upp försäkringen om behovet av försäkring upphör, exempelvis om:
Om försäkringsbehovet upphört får du tillbaka pengarna för återstående period som du betalat för.
Kontakta oss om du vill avsluta din försäkring, ha gärna ditt kontonummer tillgängligt. Du når oss på
046-276 92 00 och via vår chatt. -
Jag hittar inte försäkringen jag vill teckna, hur gör jag?
- Sveland Uppfödarförsäkring
- Sveland Olycksfallsförsäkring
- Sveland Häst Begränsad Mini
- Hästförsäkringar med över 100 000 kr i livvärde
- Övriga specialförsäkringar för företag och uppfödare såsom fosterförsäkring, dolda fel för egenuppfödd valp- eller kattkull, ansvar och rättskydd med mera.
Vissa av våra försäkringar går inte att teckna på vår hemsida, du behöver istället kontakta våra försäkringsrådgivare eller försäkringsombud.
Försäkringarna som inte går att teckna online är:
Kontakta oss på 046-276 92 00 eller via vår chatt. Våra ombud hittar du här.
-
Kan jag försäkra mitt äldre djur?
- Hundar kan skaffa alla våra hundförsäkringar livet ut.
- Katter kan skaffa alla våra kattförsäkringar livet ut.
- Hästar kan skaffa våra hästförsäkringar livet ut. (Förutom Sveland Fosterförsäkring)
- Smådjur kan skaffa vår smådjursförsäkring livet ut förutom minigris, sällskapsfår och sällskapsget som kan tecknas fram till fyra års ålder.
De flesta djur kan försäkras hos oss även om de är äldre.
Obs! Skador eller sjukdomar som funnits eller påbörjats innan försäkringen tecknas ersätts inte.
Hund
Katt
Häst
Smådjur
Vill du veta mer eller teckna försäkring är du varmt välkommen att kontakta oss på 046-276 92 00 eller via vår chatt.
-
Vilket villkor gäller för mig?
Vilket villkor som gäller för din försäkring står på ditt försäkringsbrev och på Mina sidor. Villkoren finns att ladda ner här på webbplatsen.
Allmänt om villkor
När du tecknar en försäkring köper du en produkt som vanligtvis gäller i ett år från den dag försäkringen börjar gälla. Produkten består av det som specificeras i det allmänna och det särskilda villkoret. Det villkor som gäller för dig är det som var aktuellt när din försäkring tecknades eller senast förnyades.
Exempel:
Du tecknar Sveland Hundförsäkring den 1 maj 2024, det aktuella villkoret för din försäkring är då "240301 Särskilt villkor – Sveland Hund- och Kattförsäkring". Det villkoret gäller för dig ända fram till den 1 maj 2025, när din försäkring förnyas. Då börjar istället ett uppdaterat villkor från den 1 januari 2025 att gälla, "250101 Särskilt villkor – Sveland Hund- och Kattförsäkring".
Du får information om förändringar i det nya villkoret minst 14 dagar innan försäkringen förnyas.
Vill du ha mer information om din försäkring är du välkommen att kontakta vår kundservice på 046-276 92 00 eller via vår chatt.
-
Gäller försäkringen om min hund orsakar en olycka?
Hundens försäkring ersätter inte skador som den orsakar på exempelvis andra djur eller föremål. Om du har tilläggsförsäkringen Sveland Personolycksfall Hund kan du få ersättning om hunden orsakar skada på familjemedlem eller person, över 18 år, som tillfälligt har hunden i sin vård på uppdrag av dig som ägare.
Som hundägare har du ett strikt ansvar för din hund. Genom ansvarsskyddet i din hemförsäkringen kan du få hjälp att ersätta både sak- och personskador som din hund orsakar. Vänd dig till ditt hemförsäkringsbolag. De utreder då ditt ansvar och betalar skäligt skadestånd till den skadelidande, om du anses skadeståndsskyldig.
-
Kan jag försäkra min kull via hemsidan för dolda fel?
Det går tyvärr inte att teckna kullen via vår hemsida. Du kan istället ringa vår uppfödarhotline på 046-276 93 50 eller kontakta oss via vår chatt så hjälper vi dig. Våra ombud hittar du även här.
-
Vad gäller för försäkringen om något händer med mitt djur utomlands?
Din försäkring gäller inom EU/EFTA-området och Storbritannien i högst ett år. Beräknar du vara utomlands längre än ett år, ska du kontakta Sveland Djurförsäkringar innan du reser.
Skadas ditt djur utomlands ska du skicka in journaler, intyg, kvitton och eventuella övriga handlingar som ska vara utfärdade på danska, norska, engelska eller tyska. Söker du ersättning för veterinärvårdskostnader ska djurets identitet anges på kvittot och journalen och diagnosen ska vara angiven. Veterinärvårdskostnaderna ska vara specificerade.
Avlider djuret utomlands ska du omedelbart kontakta Sveland Djurförsäkringars skadeavdelning för vidare anvisningar. Djurets identitet ska säkerställas genom chipavläsning och fotodokumentation.
För stulet eller försvunnet djur gäller inte försäkringen.
Allmänt
-
Jag har flyttat, var anmäler jag min nya adress?
Du kan skicka ett meddelande med din nya adress till vår chatt, ange ditt kundnummer eller ditt personnummer. Du kan även ringa vår kundservice på 046-276 92 00.
-
Vad har ni för sociala medier?
-
Vad har ni för telefontider?
Våra ordinarie öppettider är:
Skadeavdelningen: Mån-fre 9-17.
Kundservice: Mån-fre 9-17
Säljavdelningen: Mån-fre 9-17Du kan nå oss på helgfria vardagar på 046-276 92 00. Då är ofta även vår chatt aktiv på hemsidan.
Försäkringsombud
Våra kunniga ombud är alltid tillgängliga, även på kvällar och helger, och hjälper dig gärna med försäkringsfrågor.Akutfall under kvällar och helger
Vid akutfall när kontoret är stängt kan du få kontakt med en skadereglerare för rådgivning.
Ring 046-276 92 00 och följ instruktionerna. -
Var hittar jag ett försäkringsombud?
Alla våra ombud finns på vår hemsida under fliken Kontakta oss. Där kan du välja ombud utifrån region, vilka djur de är specialiserade på och där hittar du också ombudens kontaktuppgifter.
-
Hur får jag era nyhetsbrev?
Som kund får du automatiskt våra nyhetsbrev om du angett din e-postadress när du tecknade försäkring.
Är din e-postadress inte registrerad hos oss kan du skicka ett meddelande i vår chatt med ditt kund- eller personnummer och ange att du vill lägga till din e-post för att få våra nyhetsbrev.
I våra nyhetsbrev skickar vi ut inbjudningar till evenemang, ger tips och råd, informerar om nyheter i våra försäkringar samt ger speciella erbjudanden till våra kunder.
-
Vad är er adress?
Skadeanmälningar, intyg och annat skickas via vårt skadeformulär eller till vår postadress:
Sveland Djurförsäkringar
Box 199
221 00 LundSka du besöka oss är adressen:
Stora Södergatan 47, 222 23 Lund
Försäkringstermer
-
Vad är karens och har försäkringen alltid det?
- Om du köper en valp som är under fyra månader och försäkrar den inom 10 dagar samt kan visa upp ett veterinärintyg som inte är äldre än sju dagar vid tidpunkten för köpet.
- Om du köper en hund och tecknar en liknande försäkringsomfattning som tidigare ägare utan avbrott.
- Om din hund har en gällande försäkring i ett annat bolag och byter till en motsvarande försäkring hos oss.
Karens är en period på normalt 20 dagar från och med det att man tecknat försäkringen. Under denna tid ersätter inte försäkringen för eventuella sjukdomar som djuret drabbas av.
Olycksfall har ingen karenstid utan ersätts direkt från försäkringens startdatum.
Karensfria försäkringar
Vid vissa omständigheter kan du teckna en försäkring utan karenstid, exempelvis:Kontakta oss på 046-276 92 00 eller via vår chatt om du vill teckna en försäkring och undrar över om den får karens eller inte.
Se försäkringens särskilda villkor för fullständig information.
-
Vad betyder förelegat?
Om du inte får ersättning för en skada eller sjukdom på grund av att den förelegat innebär det att skadan/sjukdomen funnits eller har börjat utvecklas innan försäkringen tecknades.
En försäkring ersätter bara för sådant som händer efter att man tecknat försäkringen.
-
Vad betyder premie?
En premie är kostnaden för din försäkring. Det vill säga det du betalar till oss för att ha ett försäkringsskydd.
Du kan lära dig mer om premier i Svelands Lilla Försäkringsskola.
-
Vad är fast och rörlig självrisk?
- Fast självrisk är en summa som du bara betalar en gång inom självriskperioden, oavsett om veterinärvårdskostnaderna är för olika skador eller sjukdomar.
- Rörlig självrisk betalar du vid varje veterinärbesök. Den rörliga självrisken anges i procent.
- Häst: Maximal, Special, Islandshäst, Avel, Travhäst Tävling, samt Favorit som ännu inte förnyats under 2024 (150 dagars självriskperiod)
- Hund: Maximal, Jakthund, Special, samt Favorit och Kennel som ännu inte förnyats under 2024 (125 dagars självriskperiod)
- Katt: Maximal, samt Favorit och Katteri som ännu inte förnyats under 2024 (125 dagars självriskperiod)
- Smådjur: Smådjur, fågel och minigris som ännu inte förnyats under 2024 (90 dagars självriskperiod).
Självrisken är den del av veterinärvårdskostnaden som du själv betalar vid en skada eller sjukdom. Genom att alla betalar en del av kostnaden hålls försäkringarnas pris nere.
Självrisken består av två delar:
Kostnadsexempel vid fast självrisk på 1 900 kr och rörlig självrisk på 15 procent:
Om veterinärbesöket kostar 20 000 kr betalar du 1 900 kr i fast självrisk. På de resterande 18 100 kr (20 000 - 1 900) betalar du 15 procent = 2 715 kr. Totalt betalar du därför 4 615 kr (1 900 + 2 715) för veterinärbesöket. Försäkringen ersätter 15 385 kr.
Självriskperiod
Startar från den första behandlingens datum. Alla våra försäkringar har en självriskperiod på 180 dagar. Undantag gäller dock för de försäkringar som inte längre går att nyteckna och för de försäkringar som ännu inte har förnyats sedan mars 2024:
Andra kostnader som inte ersätts
I ditt villkor anges vad som ersätts av din försäkring. Kostnader som inte ingår i försäkringen betalar du själv. -
Vad är en reservation?
En reservation är ett undantag för en viss skada eller sjukdom i försäkringen. En reservation innebär att din försäkring inte ersätter för just den skadan eller sjukdomen.
Ibland kan en reservation gälla för en hel ras och det framgår av villkoren för försäkringen. Exempelvis så ersätts inte kejsarsnitt eller andningsproblem för vissa raser. Om ditt djur får en individuell reservation kan det bero på att ditt djur haft en sjukdom eller skada innan försäkringen tecknades och därför är det undantaget i försäkringen. På ditt försäkringsbrev framgår det om ditt djur har en individuell reservation på sin försäkring.
Omprövning av reservation
Ibland kan djuret få en reservation som kan omprövas efter ett visst datum, vilket i vissa fall kräver en ny veterinärbesiktning och i andra fall att du skickar in en hälsodeklaration. Vad som krävs framgår i ditt försäkringsbrev. Utifrån detta gör Sveland en ny bedömning kring ditt djurs hälsa, tidigare skador eller eventuella sjukdomar och lämnar besked om reservationen kan tas bort eller om den kvarstår. En förutsättning för att kunna ompröva en reservation är att djuret är friskt och inte behandlas eller har symtom på skada eller sjukdom.Kontakta oss om du vill ompröva en reservation på 046-276 92 00 eller via vår chatt.
Observera att även om det inte finns en skriftlig reservation ersätter ingen försäkring sjukdomar och skador som funnits eller börjat utvecklas innan försäkringen tecknades.
-
Vad är en hälsodeklaration?
Ibland behöver vi ytterligare upplysningar om ett djurs hälsa och begär därför in en hälsodeklaration. Detta kan ske direkt i samband med att du tecknar försäkringen (Hälsodeklaration vid ansökan om försäkring) eller vid en senare tidpunkt för att vi exempelvis ska kunna göra en ny bedömning gällande en reservation eller begränsning som påförts försäkringen (Hälsodeklaration för omprövning av reservation).
En hälsodeklaration är ett antal frågor kring ditt djurs hälsa, tidigare skador eller eventuella sjukdomar djuret behandlats för. Svaren i hälsodeklarationen hjälper oss på Sveland att göra en korrekt och rättvis riskbedömning gällande ditt djur.
Om vi begärt en hälsodeklaration kan du hämta filen här, fylla i den och skicka in den till oss. Har du frågor? Ring oss på 046-276 92 00 eller chatta med oss här på hemsidan.