Grå katt neutral bakgrund
VID MISSNÖJE

Klagomål och överklagan

För oss på Sveland är det väldigt viktigt att du upplever att du får rätt hjälp och service. Kontakta gärna oss om det är något som du inte känner dig nöjd med.

Här hittar du information om hur du går tillväga om du inte är nöjd med ett skadeärende, med vårt bemötande eller andra försäkringsfrågor samt om du är missnöjd med veterinärvården.

Mer information

Här har vi samlat all information som rör klagomål.
Missnöjd med beslut i skadeärende

Ett avslag innebär oftast att det du sökt ersättning för inte omfattas av försäkringen. Den veterinärmedicinska bedömningen av sjukdoms- eller skadefallet ligger då ofta till grund för avslaget.

En del ersättningsbeslut kan grunda sig på missförstånd eller oklarheter vid skaderegleringen, exempelvis på grund av att skadeanmälan är bristfällig, med följd att man blir nekad ersättning.

Så här gör du om du inte är nöjd med bedömningen:

Kontakta skadeavdelningen
Kontakta den skadeavdelning som har handlagt ditt skadeärende (uppdelat på häst och sällskapsdjur - hund, katt, smådjur). Då kan vi förklara vad beslutet grundar sig på och du får möjlighet att reda ut eventuella oklarheter eller missförstånd.

Överklaga beslut i skadeärende
Om meningsskiljaktighet kvarstår efter kontakten med skadeavdelningen, kan du begära att få ärendet prövat ytterligare en gång. Överklagan måste inkomma senast sex månader från det att Sveland Djurförsäkringar sänt ut sitt beslut i skadeärendet.

Skicka överklagan till:
Om ditt ärende gäller häst, hastskador@sveland.se.

Om ditt ärende gäller sällskapsdjur (hund, katt, smådjur), overklaga@sveland.se

Du kan också skicka post till:
Sveland Djurförsäkringar
Box 199
221 00 Lund

Du kan även nå oss på 046-276 92 00 eller via e-post.

Om ditt ärende gäller häst, kontakta Linda Tveit på linda.tveit@sveland.se.

Om ditt ärende gäller sällskapsdjur (hund, katt, smådjur), kontakta Johanna Lydahl på johanna.lydahl@sveland.se.

Överklaga till Sveland Djurförsäkringars Skadeprövningsnämnd
Om meningsskiljaktigheten kvarstår efter beslut i din överklagan kan du begära att skadefallet prövas i Sveland Djurförsäkringars Skadeprövningsnämnd. Detta gör du genom att i ett skriftligt överklagande ange hur och varför beslutet bör ändras, tillsammans med ditt namn, försäkringsnummer och skadenummer. Den skriftliga överklagan måste inkomma senast sex månader från det att Sveland Djurförsäkringar sänt ut sitt beslut i skadeärendet.

I Svelands skadeprövningsnämnd ingår minst en veterinär och en jurist, samt Svelands affärschef. Ordförande är nämndens jurist.

Skicka överklagan till:
Sveland Djurförsäkringar Skadeprövningsnämnd
Box 199
221 00 Lund

Överklaga till andra instanser
Du kan även vända dig till instanser utanför Sveland Djurförsäkringar för råd och/eller prövning.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har en särskild avdelning för försäkringsfrågor för privatpersoner. Dock kan frågor med veterinärmedicinsk anknytning inte prövas av ARN enligt deras reglemente. Det är kostnadsfritt att vända sig till ARN.

Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm Tel: 08-508 860 00 www.arn.se

Konsumenternas Försäkringsbyrå lämnar råd i frågor som rör försäkring och skadereglering. Det är kostnadsfritt att vända sig till Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Konsumenternas Försäkringsbyrå Box 242 15 104 51 Stockholm Tel: 08-22 58 00 https://www.konsumenternas.se/

Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument kan ge vägledning i frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer, att handla hållbart och annat som konsumenter behöver hjälp med. Det är kostnadsfritt att vända sig till Konsumentverket och Hallå konsument.

Konsumentverket/KO, Box 41, 651 02 Karlstad https://www.hallakonsument.se/

Kommunal konsumentvägledning finns hos många kommuner. De kan hjälpa dig med dina konsumentfrågor. Det är kostnadsfritt att vända sig till den kommunala konsumentvägledningen. Besök din kommuns hemsida för mer information.  

Domstol kan låta pröva en tvist gällande beslut i ett skadeärende. Detta kan göras inom sex månader efter skaderegleringsbeslutet. Om tvisten rör ett mindre belopp (under ett halvt basbelopp) kan s.k. förenklat rättegångsförfarande tillämpas. Är bägge parter eniga därom, kan tvisten även avgöras enligt lag om skiljemän. Tvister med anledning av försäkringsavtalet ska avgöras av svensk domstol och med tillämpning av svensk lag. Kontakta Tingsrätten om du vill att en tvist ska prövas i domstol.

Missnöjd med bemötande eller andra försäkringsfrågor

Om du upplever att du är missnöjd med hur du blivit bemött i din kontakt med oss eller om du har andra klagomål vill vi gärna att du berättar det för oss.

Du kan kostnadsfritt kontakta vår klagomålsansvariga Rebecca Sjöberg på klagomal@sveland.se och berätta vad som har hänt och/eller vem du har varit i kontakt med.

Gäller ditt klagomål ett försäkringsärende kan du i första hand kontakta vår kundservice på 046-276 92 00 eller djur@sveland.se så hjälper de dig gärna.

Vill du hellre skicka ett brev kan du göra det till:

Sveland Djurförsäkringar
Att: Klagomålsansvarig
Box 199
221 00 Lund

Överklaga till andra instanser

Du kan även vända dig till instanser utanför Sveland Djurförsäkringar för råd och/eller prövning.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har en särskild avdelning för försäkringsfrågor för privatpersoner. Dock kan frågor med veterinärmedicinsk anknytning inte prövas av ARN enligt deras reglemente. Det är kostnadsfritt att vända sig till ARN.

Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm Tel: 08-508 860 00 www.arn.se

Konsumenternas Försäkringsbyrå lämnar råd i frågor som rör försäkring och skadereglering. Det är kostnadsfritt att vända sig till Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Konsumenternas Försäkringsbyrå Box 242 15 104 51 Stockholm Tel: 08-22 58 00 https://www.konsumenternas.se/

Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument kan ge vägledning i frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer, att handla hållbart och annat som konsumenter behöver hjälp med. Det är kostnadsfritt att vända sig till Konsumentverket och Hallå konsument.

Konsumentverket/KO, Box 41, 651 02 Karlstad https://www.hallakonsument.se/

Kommunal konsumentvägledning finns hos många kommuner. De kan hjälpa dig med dina konsumentfrågor. Det är kostnadsfritt att vända sig till den kommunala konsumentvägledningen.

Besök din kommuns hemsida för mer information. 

Domstol kan låta pröva en tvist gällande beslut i ett skadeärende. Detta kan göras inom sex månader efter skaderegleringsbeslutet. Om tvisten rör ett mindre belopp (under ett halvt basbelopp) kan s.k. förenklat rättegångsförfarande tillämpas. Är bägge parter eniga därom, kan tvisten även avgöras enligt lag om skiljemän. Tvister med anledning av försäkringsavtalet ska avgöras av svensk domstol och med tillämpning av svensk lag. Kontakta Tingsrätten om du vill att en tvist ska prövas i domstol.

Missnöjd med veterinärvård

Om du är missnöjd med veterinärvården av ditt djur ska du i första hand vända dig till kliniken som du har besökt, så att ni tillsammans kan gå igenom vad det är som har hänt. Det ger kliniken en möjlighet att förklara samt att förbättra sina rutiner. Om det inte hjälper kan följande organisationer hjälpa dig:

Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård
Skicka in en skriftlig anmälan med händelseförlopp, behandlingsdatum, veterinärens namn samt tydligt specificerad kritik. De prövar fall som rör direkta ansvarsfrågor, men inte frågor som har att göra med veterinärvårdskostnader.

Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård
Box 322
551 15 Jönköping
www.vetansvar.se

Svensk Djursjukvård
Är veterinärkliniken som du besökt medlem i Svensk Djursjukvård kan du även framföra kritik till deras etikråd om du är missnöjd. Kritiken kan gälla exempelvis klinikens bemötande, kvalitet på vården, kostnader, kompetens hos personalen eller tillgänglighet.

www.svenskdjursjukvard.se

Missnöjd med bemötande eller rådgivning via Svelands Vårdguide

Om du upplever att du är missnöjd med hur du blivit bemött i din kontakt med oss på Svelands Vårdguide eller om du har andra klagomål om tjänsten, vill vi gärna att du berättar det för oss. 

Om du inte är nöjd med vårt bemötande kan du kontakta Emma Kaipak på  klagomal@svelandsvardguide.se  och berätta vad som har hänt och/eller vem du har varit i kontakt med. 

Vill du hellre skicka ett brev kan du göra det till: 

Svelands vårdguide 
Box 199 
221 00 Lund 

 

Gäller ditt klagomål ett försäkringsärende ska du i första hand kontakta vår kundservice på 046-276 92 00 eller  djur@sveland.se