Sveland ger tumme upp för Distriktsveterinärernas offentliga prislista
Att i förväg sätta en prislapp på vård av ett djur är svårt, men inte omöjligt. Det har Distriktsveterinärerna visat genom en offentlig prislista på sin hemsida. Precis som Sveland Djurförsäkringar, tror Distriktsveterinärerna att en transparens mellan veterinärbolag, djurägare och försäkringsbolag leder till en bättre dialog och att det då blir lättare att ta rimliga beslut för djurens bästa.
På Distriktsveterinärernas hemsida kan djurägare hitta priser för de vanligaste åtgärderna och behandlingarna för att få en ungefärlig prisbild innan de bokar ett veterinärbesök. Med prislistan vill Distriktsveterinärerna ge djurägare en chans att bli mer delaktiga i vården av sina djur, samt att skapa en större transparens.
– Vi upplever att både djurägare och veterinärkliniker är dåliga på att prata om pengar, trots att vi alla vet att ett besök kommer att kosta. Genom vår prislista har vi öppnat den dörren redan innan djurägaren tar kontakt och det gör dialogen lättare. Har djurägaren redan en ungefärlig uppfattning om vad vården kommer att kosta, blir det lättare för personen att vara med och bestämma hur man ska gå vidare med ytterligare insatser, säger Petra Wadlund Lindh, teamledare för Distriktsveterinärernas prisgrupp.
Uppskattas av kunderna
Prislistan publicerades i juni 2023. Petra och hennes kollegor upplever att den är uppskattad av kunderna.
– Vi har många kunder som har uttryckt sin uppskattning. Prissidan är också en av de mest besökta sidorna på vår webb vilket tyder på att det finns ett behov, säger hon och fortsätter:
– Det är svårt att sätta ett exakt pris på en vårdinsats innan vi har sett djuret eftersom alla djur och sjukdomsfall är unika. Men genom vår prislista kan djurägaren få en ungefärlig bild av hur mycket något kommer att kosta, om det handlar om cirka 1 000 eller om cirka 10 000 kronor.
Har det varit svårt att ta fram prislistan?
– Vi funderade mycket på om det, istället för att leda till mer transparens, skulle öka risken för missförstånd om det exakta priset inte stämmer överens med det kunden läst på webben. Men nu när det har gått en tid kan jag faktiskt säga att det har varit lättare än vad jag trodde och att dialogen om pris har blivit lättare.
Varför har inte alla veterinärbolag offentliga prislistor tror du?
– Jag tror inte det handlar om att man har en dold agenda, utan det handlar om att man inte vill skapa missförstånd för kunden eftersom det är svårt att ge exakt pris. Men för oss var den risken inte skäl nog till att inte vara öppna med vad de vanligaste åtgärderna i vården kan kosta. Det är jätteviktigt att vi har en dialog med djurägaren och informerar om det blir komplikationer.
Petra fortsätter:
– Alla vinner på att veterinärbolag, försäkringsbolag och djurägare är transparenta. Med transparens blir dialogen bättre parterna emellan och det blir lättare att ta rimliga beslut för djurens bästa.
Sveland ger tumme upp
En undersökning av Sveland visar att en majoritet av djurägare inte frågar om pris innan en behandling startar. När ett djur är sjukt är djurets mående i fokus och många djurägare upplever att det kan vara svårt att själva ta upp frågan om pris. Att Distriktsveterinärerna är transparenta med sina priser gör det enklare både att få en uppfattning om priset i förväg och att ta upp ämnet hos veterinären.
– Det är alltid bra att som djurägare tänka igenom olika situationer i förväg och förbereda sig innan ens djur råkar ut för en olycka eller sjukdom. Som djurägare kan du förbereda både dig och ditt djur inför veterinärbesöket. Träna ditt djur på att blir hanterad och undersökt, skriv gärna ner information om normaltemperatur och eventuella mediciner så att det inte glöms bort vid veterinärbesöket, skaffa dig en uppfattning om kostnader för veterinärvård och fundera på vilken typ av försäkring som bäst passar dina behov, säger Linda Kreutz vd på Sveland Djurförsäkringar.
Foto: Distriktsveterinärerna/Jordbruksverket