Inför veterinärbesöket
Om ditt djur visar symptom på att något är fel är det bra att kontakta Svelands Vårdguide. Vi hjälper dig avgöra om du kan avvakta, behandla djuret hemma eller om du bör uppsöka veterinärvård med ditt djur.Även om du behöver åka in akut med ditt djur, är det viktigt att ringa den veterinärklinik du planerar att besöka i förväg, för att se om de har möjlighet att ta emot er.
När du ringer kliniken kan det vara bra att kunna svara på:
- Ras, ålder och kön
- Kroppstemperatur
- Allmäntillstånd (trött, orolig, hosta, andas tungt etc.)
- Om djuret:
- har klåda eller hudproblem
- har aptitlöshet, kräkning eller diarré
- dricker mycket
- kissar normalt eller har svårt att kissa
- har öron- eller ögonproblem
Få kostnadsförslag från flera kliniker
Om ditt djur inte behöver akut djursjukvård kan det vara klokt att ringa till olika kliniker för att få förslag och information kring vilka undersökningar och vilken vård som kan tänkas behövas, samt kostnadsförslag för olika undersökningar och behandlingar. Olika veterinärkliniker kan ha olika taxor för samma vård utan att kvaliteten behöver vara sämre.
Din del av veterinärvårdskostnaden
Försäkringen ersätter oftast den största delen av veterinärvårdskostnaderna, men du betalar alltid en självrisk som består av en fast och en rörlig del. Den rörliga delen kan du påverka genom att vara kostnadsmedveten då den utgår från den totala kostnaden för behandlingen.
Har exempelvis försäkringen en rörlig självrisk på 15 procent betalar du 150 kronor själv av varje tusenlapp som behandlingen kostar. Den fasta självrisken betalar du bara en gång/behandlingsperiod. Hur lång din behandlingsperiod är beror på vilken försäkring du har.
Våra tips inför veterinärbesöket:
Här delar vi med oss av våra tips som du kan använda dig av redan när du ringer för att boka tid för djursjukvård samt vid veterinärbesöket.
- Många kliniker och djursjukhus tar en akutavgift/jouravgift om man ringer och bokar en tid samma dag, oavsett om besöket är akut eller inte. Försäkringen ersätter bara jouravgiften om det är medicinskt motiverat. Du kan vid bokningen fråga om det kommer att debiteras en jouravgift och utifrån svaret själv välja om du vill ta den kostnaden eller om du vill boka tid en annan dag.
- Ta med dig registreringspapper och försäkringsbrev samt pass om djuret har ett sådant.
- När du är hos veterinären har du som djurägare rätt att fråga om vilka undersökningar och behandlingar som planeras att göras och varför. Om djuret inte är akut sjukt och du har begränsade tillgångar kan du fråga om det finns några undersökningar/behandlingar som är viktigare att utföra först, och om några kan vänta. Ibland finns det även andra alternativ till föreslagen behandling som är mindre kostsamma.
- Du kan alltid ringa Sveland Djurförsäkringars skadeavdelning för att fråga om försäkringens villkor. Vi kan hjälpa dig att ta reda på hur stor del av veterinärvårdsersättningen som du har kvar på försäkringen, men du kan också själv läsa detta inne på Mina sidor. Vid akuta fall kan du även få kontakt med en skadereglerare utanför kontorstid, ring 046-276 92 00 och följ instruktionerna.
- Fråga alltid veterinären om totalpriset för hela veterinärvårdsbesöket. På så sätt är du förberedd på ungefär vad din del av kostnaden kommer att landa på. Tänk på att alla skador inte kan direktregleras och att direktreglering endast kan ske under kontorstid.
- Ta reda på om djuret behöver stanna kvar på kliniken för sin åkomma, fråga hur länge och om det finns möjlighet att du istället kan sköta om djuret hemma och vilken omvårdnad som i så fall krävs.
Även i de fall där djuret måste till klinik för akuta problem är det klokt att fråga om ovanstående.
Rådfråga oss
Du kan alltid ringa till Sveland Djurförsäkringars skadeavdelning för att få hjälp med dessa frågor på telefon 046-276 92 00. Vi erbjuder direktreglering under kontorstid och vid akutfall utanför kontorstid kan du få kontakt med en skadereglerare för rådgivning.
Svelands Vårdguide
Det kan ibland vara svårt att veta när man behöver ta sitt djur till veterinär och när går bra att avvakta. Kom ihåg att du som Svelandkund alltid har fria samtal till Svelands Vårdguide.
Med Svelands Vårdguide får du som har frågor om katt, hund, häst eller smådjur rådgivning av legitimerade djursjukskötare, direkt i mobilen via telefon- eller videosamtal. Om ditt djur är i behov av fysisk veterinärvård, hjälper vi dig att hitta rätt klinik för ditt djurs specifika tillstånd. Ring 046-276 92 90.