Vd Linda Kreutz berättar

"Vi äger Sveland tillsammans"

Som ett kundägt bolag är det extra viktigt att lyssna på kunderna. Det tycker Linda Kreutz. "Genom fullmäktige, kundundersökningar och kontinuerliga kundsamtal utvecklas vi hela tiden för att på bästa sätt motsvara de förväntningar som finns på oss", säger hon.

Att Sveland är ett kundägt bolag innebär framför allt två saker. Dels att det inte plockas ut någon vinst ur företaget, dels att varje kund har möjlighet att påverka Svelands utveckling genom bolagets fullmäktige. Det rimmar väl med Lindas och resten av Svelands intention: att ha en nära relation med kunderna.

– Vilka ledamöter som ska företräda kunderna i vår fullmäktige, som är det högst beslutande organet, utses av kunderna själva vid lokala val. På så sätt har alla kunder möjlighet att engagera sig i bolagets utveckling. Vi äger Sveland tillsammans, säger Linda Kreutz.

Hon är själv hundägare, till sexåriga korsningshunden Bella, och delägare i Sveland. Barnen hade önskat sig en hund i många år och efter drygt ett år som anställd på bolaget, blev även Linda övertygad om att familjen skulle utökas med en fyrbent medlem.

– Så klart underlättades beslutet av att hunden kan följa med mig till kontoret varje dag, säger hon.

Svelands verksamhet drivs affärsmässigt men har inte vinsten som ett mål. Istället används den som ett medel för långsiktig utveckling och för att överleva som djurförsäkringsbolag.

– Att vi är ett hållbart och kundägt bolag gör oss till något mer än bara ett försäkringsbolag. Vi utgör tillsammans en gemenskap av hängivna djurägare i form av både medarbetare och försäkringstagare. Tillsammans kan vi hjälpa varandra, dela med oss av kunskap och bidra till djurs hälsa och välmående, säger Linda och fortsätter:

– Jag är stolt över att det finns så oerhört mycket kunskap hos alla mina kollegor. Det gör oss till det expertbolag vi vill vara.