Kundägt bolag - frågor och svar

Här får du svar på några vanliga frågor om vad det innebär att Sveland är ett kundägt djurförsäkringsföretag.

När jag försäkrar mitt djur hos Sveland blir jag inte bara kund, utan också delägare i bolaget. Vad innebär det för mig?

Kundägda bolag, eller ömsesidigt ägda bolag som är den korrekta juridiska termen, är en demokratisk företagsform. Sveland styrs demokratiskt av vår fullmäktige där du som kund har möjlighet att engagera dig om du vill, men det är absolut inget krav!

Vi på Sveland har kundnytta som enda intresse, inte aktievärde. Vårt syfte är att tillhandahålla försäkringsskydd till våra kunder istället för att generera vinst åt aktieägare. Ingen eventuell vinst plockas ut ur bolaget, utan går istället tillbaka in i bolaget.

Ägarformen gör att vi klarar finansiella kriser bättre eftersom vi till exempel inte har ett marknadsstyrt aktiekapital.

Ingen vinst plockas ut ur bolaget. Det betyder att inga aktieägare tjänar pengar på mitt djurs försäkring. Men var tar pengarna vägen då?

Som ett kundägt djurförsäkringsbolag är kundnyttan vårt enda intresse. Vårt företag styrs demokratiskt av vår fullmäktige där du som kund har möjlighet att engagera dig.

På vår årsstämma röstas bolagets styrelse fram som i sin tur fattar beslut om premier och investeringar. Ibland har en eventuell vinst gått till premiesänkningar, men oftast fattas det beslut om att pengarna istället ska återinvesteras i verksamheten för att skapa nytta för dig och ditt djur. Till exempel genom snabbare reglering av skadeärenden eller genom att förbättra våra försäkringar och vår personliga service.

Vinsten går också, bland annat via vår stiftelse, tillbaka till olika satsningar med hållbart djurägande i fokus.

Vinsten används bland annat för att hålla våra gemensamma kostnader nere. Varför är Sveland då inte billigare än andra bolag som inte är kundägda?

De senaste åren har skadekostnaderna skjutit i höjden och det har varit svårt att bedriva en vinstdrivande verksamhet om man inte vill chockhöja premierna. Även om Sveland inte är ett vinstdrivande bolag, har vi tyvärr också blivit tvungna att justera våra premier för veterinärvårdsförsäkringen för att möta de ökade skadekostnaderna.

Våra priser ligger fortfarande i den lägre delen på skalan av kostnader för djurförsäkringar. Vår målsättning är att försöka prissätta så rättvist som möjligt. Vi erbjuder något lägre priser till valpar/kattungar/föl och till unga djur eftersom det är viktigt att kontinuerligt få in nya kunder för att stärka bolagets utveckling, något vi alla tjänar på.

Men i vår strävan att prissätta så rättvist som möjligt, erbjuder vi inte stora rabatter för nya kunder. Detta på grund av att rabatten som nya kunder får, bekostas av de som redan är kunder i bolaget = ej rättvis prissättning.

Det minskar också risken för obehagliga höjningar senare. En nykundsrabatt på 70 % är ju just 70 % billigare det första året, sedan måste det jämnas ut.

Bolag som inte är renodlade djurförsäkringsbolag kan ibland erbjuda lägre premier än oss. Men då är det ofta andra försäkringskunder som får stå för kostnaden – till exempel bilförsäkrings- eller hemförsäkringskunder. Hos Sveland kan inga pengar flyttas från en typ av försäkring för att bekosta en annan.

Varför erbjuder ni som kundägt bolag inte återbäring vid ett eventuellt överskott så som andra försäkringsbolag gör?

Sveland styrs demokratiskt av vår fullmäktige där du som kund har möjlighet att engagera dig. På vår årsstämma röstas bolagets styrelse fram som i sin tur fattar beslut om premier och investeringar. Oftast anser styrelsen att vi hellre ska arbeta för rättvisa premier, samt för att hålla de så låga som möjligt, istället för att satsa på direkt återbäring.