Allt fler hunduppfödare väljer Sveland
Under pandemin ökade andelen hundar i Sverige markant och fler hunduppfödare etablerade sig i landet. Många uppfödare upptäckte fördelarna med ett kundägt försäkringsbolag där kundnytta utgör stommen i bolaget, i stället för bolag som måste generera vinst till sina aktieägare.
Som Sveriges enda kundägda djurförsäkringsbolag med sina 112 år på nacken, fick vi på Sveland, precis som de flesta djurförsäkringsbolag, ett stort tillskott av nya kunder till följd av pandemin. Bland den stora andelen nya kunder är påfallande många hunduppfödare. Sveland har länge varit ett av uppfödarnas favoritförsäkringsbolag och det senaste året har andelen hunduppfödare som har sina hundar försäkrade hos Sveland ökat med 7 procent. Kunskap och personlig service uppskattas. Läs mer om: Tillsammans är vi Sveland!
Svelands Uppfödarhotline gick live i början av 2020 och skapades för att snabbt kunna ge personlig service och expertis inom hunduppfödning. Under de gångna åren har vi sett en ökning på flera hundra procent av antalet inkommande samtal till hotlinen. Hotlinen fungerar som ett komplement till ombuden. De allra flesta uppfödare har sitt eget personliga ombud som hjälper till med försäkringsfrågor, även på kvällar och helger.
Många av Svelands hunduppfödare har ett tätt samarbete med sina ombud och säljare. En del av uppfödarna väljer även att vända sig direkt till sitt ombud före veterinären. Svelands ombud Lena Pettersson är själv uppfödare och har fött upp Golden Retriever valpar i över 30 år. Dagligen tar hon emot inkommande samtal från uppfödare runt om i landet - i förebyggande syfte, men också under pågående valpning.
Hej Lena, hur upplever du responsen av uppfödarhotlinen hos de som ringer in?
– Den är jättebra, de flesta är väldigt nöjda och tycker det är en fantastisk service och ett bra komplement till den personliga kontakt de har med sitt ombud. När vi startade för cirka tre år sedan gick det lite trögt i början, men nu tror jag vi har byggt upp ett förtroende bland uppfödarna och att de känner sig trygga med att ringa oss. Även uppfödare från andra försäkringsbolag använder vår hotline.
Vilka är de vanligaste frågorna från uppfödare?
– Oj, det är verkligen allt mellan himmel och jord: skador, parning, valpning, hur man registrerar sig i SKK och söker tillstånd hos Länsstyrelsen. Men om något är osäkert är det jätteviktigt att hänvisa direkt till Svelands Vårdguide och FirstVet, eller till kundens veterinär. Våra kunder har kostnadsfria samtal både till Svelands Vårdguide och FirstVet - vilket är väldigt uppskattat. Jag skulle heller aldrig säga till en kund att göra si eller så, men saker som jag som uppfödare har stor erfarenhet av, som att tiken inte kommer i gång med valpningen, då kommer jag gärna med tips och råd.
Berätta hur ett samtal med en uppfödare kan se ut.
– Många samtal innebär att jag ger tips och råd på försäkringar. Många ringer också för att ha någon att prata med och förhoppningsvis få svar på sina frågor. Nyligen skickade en orolig uppfödarkund en bild till mig på sin dräktiga tiks flytningar, och undrade om det verkligen var normalt. Det kändes bra att kunna lugna kunden genom att berätta att det är slemproppen som gått och att valparna vanligtvis kommer inom två dygn efter det. En annan kund som ringde in var orolig att hennes tik hade svaga värkar. “Ut och spring med henne en runda så ska du se att hon snart kommer i gång”, blev mitt råd och ett par timmar senare ringde kunden för att tacka och berätta att tiken hade fött åtta friska valpar. Ett trevligt bemötande kommer man jättelångt med. Det är ett motto jag jobbar utifrån: “att bry sig - på riktigt”.
Svelands VD Linda Kreutz tror och hoppas att trenden med inkommande hunduppfödare - och andra djurägare, ska hålla i sig.
– Vi hör allt oftare om olika kooperativ och det pratas mycket om delningsekonomi, som är en växande trend. När det kommer till produkter som försäkringar, när vi tillsammans kan hjälpa varandra, känns det som en självklarhet att kundnyttan ska vara i fokus. Jag tror att många av våra kunder ser fördelarna med att de själva är ägare till bolaget. Så snart du har en gällande försäkring hos Sveland, är du också en av våra ägare. Det innebär framför allt två saker; dels att det inte finns aktieägare med krav på utdelning, dels att du har möjlighet att påverka företagets och djurförsäkringsbranschens utveckling, säger Linda Kreutz.
Hon fortsätter.
– Som kundägt och specialiserat djurförsäkringsbolag är vi extra bra på att lyssna på våra kunder. Att allt fler hunduppfödare och andra djurägare vänder sig till Sveland tyder på att vi verkligen förstått vad kunderna vill, säger Linda.
Kunderna utser styrelsen.
Att Sveland är kundägt märks bland annat genom fullmäktige - bolagets högst beslutande organ. Kunderna utser representanter i fullmäktige som bland annat utser bolagets styrelse. Här kan du läsa mer om bolagets styrning.
Om du som Svelandkund är intresserad av att bli en del av Sveland Djurförsäkringars fullmäktige är du välkommen att skicka in en intresseanmälan här.
En av dem som valt att bli ledamot i vår fullmäktige är Anita Skoglund. Anita driver kenneln Footprints och har över 45 års erfarenhet av hunduppfödning.
– Djursjukvården ligger mig varmt om hjärtat och genom att vara aktiv i Svelands fullmäktige får jag direkt information om vad som händer. Jag får också en ökad förståelse för produktförändringar och jag följer Svelands utveckling noggrant, säger Anita Skoglund.
Hon identifierar sig själv som en riktigt lojal kund.
– Jag har alltid varit nöjd med Sveland, och det har också mina valpköpare varit. Det är genomgående i all kontakt jag haft med bolaget, oavsett om det varit med ett ombud eller direkt med kontoret. Det är viktigt för mig.
Funderar du också på att se över dina försäkringar till dina/ditt djur? Då är du varmt välkommen att kontakta oss på Sveland; vi hjälper dig fram till den bästa lösningen - för dig och ditt djur. Här har vi satt ihop en artikel som berättar hur du ska gå tillväga och vad som är bra att tänka på när du bytar försäkringsbolag.
Relaterade artiklar
Vi äger | Sveland Djurförsäkringar