Att följa upp sina valpar
Att dina valpar blivit sålda behöver inte betyda att din uppgift som uppfödare är över. Snarare kan man säga att den går in i en ny fas. Håll god kontakt med dina valpköpare för att kunna följa upp dina valpar och utvärdera din avel.
Dina valpköpare kommer troligtvis att ha många frågor om sina nya, små familjemedlemmar och du är experten de kan vända sig till. Om ni har en god kontakt innebär det att du kan hålla dig uppdaterad om hur valpen mår och hur livet med hunden går, men kanske om även framsteg på olika kurser eller rosetter från utställningsringen. Vår uppfödarprofil Elisabeth Rhodin pratar om relationen som en form av ”livstidssupport”:
– Det är viktigt att erbjuda telefonjour, en möjlighet för valpköparna att ringa och fråga om precis allting. Att du följer upp valparna och alltid finns där som ett stöd för valpköparna är en av dina viktigaste uppgifter. Jag brukar säga att ”livstidsupport” ingår när man köper en valp från mig.
Uppföljning
När det gäller hunduppfödning är uppföljning och utvärdering av största vikt.
En god kontakt med valpköparna gör det möjligt för dig som uppfödare att följa upp och utvärdera din valpkull utefter till exempel hälsa och mentalitet. Titta på vad valparna ärvde från sina föräldrar såväl exteriört som egenskapsmässigt, om valparna är friska och om deras ägare nöjda med dem. Fundera över om det blev det som du förväntat dig.
De erfarenheter du får genom att följa dina valpar upp i vuxen ålder har du nytta av i ditt framida avelsarbete.
Utvärdering
Utvärdering, både av valpkullen och av avelstiken, är en process i flera steg. Det är inte förrän valparna vuxit upp som du kan bilda dig en korrekt uppfattning kring om kombinationen av avelsdjur var lyckad. Med vissa hjälpmedel kan du som uppfödare få en rimlig bild av de hundar du producerat.
En av de första utvärderingarna sker när valparna är i ettårsåldern och kommer till röntgen. Först då kan du slå fast hur bra leder din avelstik lämnade i arv. Flera av de hälsoundersökningar som görs på våra hundar registreras av SKK centralt, vilket innebär att ögonundersökningar, höft- och armbågsledsröntgen samt patellaundersökningar förs in i dataregistret.
Kanske kan du uppmuntra dina valpköpare att mentalbeskriva eller ställa ut sina hundar. Officiella arrangemang stambokförs av SKK, vilket innebär att resultaten är offentliga på SKK:s webbtjänster Hunddata respektive Avelsdata.
Om special- eller rasklubben har egenskapbeskrivningar avsedda för just din hundras kan det vara fördelaktigt för dig om dina valpköpare vill delta, då det kan ge dig som uppfödare värdefull information.
Läs mer här: Verktyg för hunduppfödare
Valpträffar
Valpträffar är ett populärt och suveränt sätt att engagera dina valpköpare i att hålla kontakten. Genom att själv träffa valparna kan du bilda dig en uppfattning om deras mentalitet, egenskaper och exteriör. Läs den rasspecifika avelsstrategin, RAS, för just din avelshunds ras och fundera på om din valpkull överensstämmer med intentionerna för rasen.
Avelsmål
Det är inte ovanligt att man efter utvärdering av en valpkull landar i att denna specifika tik inte bör fortsätta avlas på. Då kan det vara klokt att köpa in en tik från annat håll som kan ta fram valpar som bättre uppfyller de kriterier du har. Fundera på vad som är rimliga avelsmål för din uppfödning och lägg upp en plan för hur du ska kunna nå dit.
Dolda och synliga fel
Du som säljare ansvarar för fel som fanns vid leverans men som visar sig först senare, så kallat dolt fel. Enligt konsumentköplagen är fel som uppträder inom sex månader efter leverans att betrakta som dolda fel, det vill säga de är ett säljaransvar. Detta såvida inte säljaren kan bevisa annat. Efter sex månader är det köparens sak att bevisa att felet förelåg vid leveransen.
Läs mer här: Dolda fel vid valpköp
Reklamation och återköp
En köpare som vill ha rätt till kompensation för ett fel, är skyldig att reklamera felet till uppfödaren. Detta ska göras inom två månader från det att felet upptäckts. Ett fel som upptäcks senare än tre år från det att hunden levererades kan inte reklameras. Säljarens ansvar begränsas således till de tre första åren efter leverans.
Läs mer här: Dolda fel för valpkull | Försäkring för hunduppfödare
Det händer ibland att en försäljning inte blev som man hoppats på och att köparen av olika anledningar ångrar sig. Det är därför viktigt att det i köpeavtalet tydligt framgår vad som gäller vid ett eventuellt återköp. Det kan till exempel vara så att du som uppfödare tillåter att köpa tillbaka valpen mot en del av kostnaden, inom en på förhand fastställd tidsperiod.
Läs mer här: Om valpköparen ångrar sig
Mentorer och litteratur
Tidigt i din uppfödarkarriär, inför din första kull och även under din uppfödarresa kan det vara nyttigt att ha en mentor som stöd. Fundera kring om du har en vän inom hundsporten som du ser upp till gällande erfarenhet, etiska värderingar, hundhållning och kunskap. Du kan även prata med den uppfödare du köpt din hund av. Hör efter om möjligheten att få vända dig till den personen med frågor och funderingar.
Källa: Svenska Kennelklubben
Relaterade artiklar
Verktyg för hunduppfödare | Sveland Djurförsäkringar
Att para sin tik | Sveland Djurförsäkringar
SKK:s arbete för sund hundavel | Svenska Kennelklubben
Att följa upp sina valpar | Svenska Kennelklubben (skk.se)