Informera valpköparen om att försäkra valpen
En förväntansfull och lycklig blivande valpägare står redo att hämta hem sin nya vän. Men du glömmer väl inte att informera köparen om hur viktigt det är att försäkra valpen?
Varför behöver man en försäkring?
En valpförsäkring är ett ekonomiskt skydd som hjälper valpköparen med oväntade kostnader, om valpen skulle bli sjuk eller skadad. Det är av största vikt att valpen har en försäkring, eftersom de tyvärr är experter på att försätta sig i situationer där de skadar sig. Hälta, kräkning, diarré och persisterande mjölktänder är exempel på skador som är vanliga hos valpar. Läs mer om vanliga skador hos valpar här: Vanligaste skadorna och sjukdomarna hos valpar
Om tiken är försäkrad, är valpen per automatik också försäkrad då?
I försäkringarna Sveland Uppfödarförsäkring och Sveland Flockförsäkring ingår valpkullsförsäkring från det att du som uppfödare meddelar oss att kullen är född. Valpen är då försäkrad genom den försäkrade tiken. Valpkullar som omfattas av en Dolda fel-försäkring hos Sveland har dessutom skydd i upp till tio dagar efter leveransdagen. Från leveransdagen är det valpköparens ansvar att teckna en specifik försäkring för valpen.
Varför är det viktigt att valpköparen försäkrar valpen direkt?
Det är viktigt att försäkra valpen direkt för att få ett komplett försäkringsskydd.Om valpen behandlas för en skada eller sjukdom utan att den är försäkrad, kommer valpägaren att få en reservation för den skadan när en försäkring senare tecknas. En reservation är ett undantag för en viss skada eller sjukdom i försäkringen, som innebär att försäkringen inte ersätter för just den skadan eller sjukdomen.
Hur tecknar valpköparen en försäkring hos Sveland?
Det är enkelt att teckna en försäkring hos Sveland! Inom 10 dagar från leveransdatum behöver valpköparen försäkra sin valp, men det bästa är såklart att teckna en försäkring samma dag valpen hämtas. Genom att chatta med oss här på sveland.se eller ringa till oss på 046-276 92 00, hjälper vi valpköparen att hitta en hundförsäkring som passar dennes önskemål, budget och behov!
Du som uppfödare kan göra valpköparen en tjänst, genom att dela med dig av köparens kontaktuppgifter till oss på Sveland eller ditt personliga Svelandombud. Då tar vi kontakt med köparen och hjälper hen att teckna en försäkring. Smidigt och enkelt!
Svelandprofilen Elisabeth Rhodin har fött upp hundar sedan 1962 och driver Örnbergets kennel tillsammans med sin dotter Jill. Hon anser att glädjen över lyckliga valpköpare, som ger sina hundar bra liv, är den bästa belöningen – och hon är noga med att se till att köparen förstår vikten av att försäkra sin valp direkt.
– Uppfödaren har en unik möjlighet i samband med köpet, att informera om vikten av att försäkra valpen. Förhoppningsvis har också köparen förtroende för uppfödaren och kan känna sig trygg med att uppfödaren tipsar om en försäkring som passar just köparen och dennes nya valp, säger Elisabeth Rhodin.